torsdag 6 oktober 2016

Torsdag 6 oktober 2016. Vad skriver man om en uppochnedvänd dag ?

Tog från altan in två, som jag tror, ömtåliga blommor innan kylan slår till.
Jag tar en kopp varm mjölk och en dagsfärsk bulle för att komma i balans.
En del dagar börjar normalt men innan kvällen har det hänt små saker som kan få en 89åring att bli lite konfunderad.

Visst har man hjälp av barnbarnen i denna digitala tillvaro men ibland fattar jag egna beslut om knapptryck mm och det kan ställa till problem.
I kväll fann,efter  diverse försök att hantera ett problem, Tobias för gott att lugna mig med att "jag har 55 minuter på mig innan fotbollsträningen, jag kommer om 10 minuter." Skönt att vi bor så nära varann. Jag hade under dagen skickat tre meddelanden till Tobias angående mat eftersom jag höll på att steka kyckling,ensamma människa, och Tobias föräldrar ej skulle vara hemma i kväll.
Nu är det så med Tobias att han ALLTID  snabbt svarar i telefon när man ringer och ALLTID svarar på meddelanden, till följd att om jag söker någon annan i familjen så ringer jag ibland honom för att få besked. I dag hade jag både ringt och skickat meddelande utan svar.

Tobias kom. Efter en stund meddelade han att jag fått en tvåa tillagd på hans nummer varför alltså inget fungerade.
Fanns ett fåtal andra personer som också missat meddelanden. Jag har emellanåt avstyrt HELA konversationen när jag bara skulle radera ett enda meddelande. Jag minns killen som bodde hos oss några år. "Hur dum får man vara?" sa han när han blev arg på mej.

För att åter använda mammas uttryck "hur eller hur" så lämnar jag nu den dag som snart tar slut.
Bullarna, som jag i dag bakat, ligger i frysen och kycklingen är klar. I morgon kommer Kristin till lunch, så då äter vi den.
 Tobias hade på väg till träningen ringt sin mamma och bett henne ringa mej. "För jag tror hon känner sig övergiven!" Underbara barnbarn jag har! Mamma ringde och sa att killen kommer in på hemväg från träningen om det hade blivit mer strul, som han kunde hjälpa mig med.
 Han sa när han var här att jag skulle se det positiva i saker och ting och tolka allt till det bästa. "Mormor, om  ingen svarar i telefon, så är det för att de inte KAN just då. Inte för att de inte VILL. Och "OM du ej får svar på ett meddelande så beror det på att den som fått det inte har sett det."

Jag kan inte hjälpa att jag småler och känner igen min pappa i detta resonemang. Sådan var han, vår pappa! Om något ofördelaktigt sades om någon fick han strax fram något, som denne någon var bra på och han ställde alltid upp till försvar för den, som inte själv kunde försvara sig.

Jaha vad blev det nu av denna blogg? Jo att vi fick lära oss att tyda allt till det bästa. Jag minns att även under den korta period som Tobias mobbades så fanns den här grundtanken inom honom, även om han var ledsen. Snart var allt glömt och livet fortsatte som tidigare.
Hade tänkt skriva lite om forntid men en vän har flera gånger sökt mig på telefon och jag avslutar därför bloggen för i kväll och säger:"På återseende. Sov Gott , vänner och låt oss komma ihåg att vi alltid är Guds älskade barn även om vi inte är perfekta.

Tror att jag kom lite ur balans av att höra om Haiti och Florida. Två miljoner människor måste evakueras på grund av den stora orkanen Matthew som orsakat stor förödelse. Hittills har 136 personer dödats och dödssiffran väntas stiga. Ser i TV hur fruktansvärt läget är och det förväntas bli ännu värre. Bara i Florida ska en och en halv miljon människor evakueras. Den största evakueringen i Floridas historia.  O, Gud, hjälp !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar