torsdag 20 oktober 2016

Torsdag 20 oktober 2016. Surgräddskringlor och fikabesök. Kortisblogg.

Min tro på en stor, mäktig och kärleksfull Gud torde ingen av mina bloggläsare betvivla.
Den här dagen blev också ett bevis på att han lever och bryr sig.

Ni vet att jag bakade några surgräddskringlor i går., blev trött och stoppade hälften av degen i kylskåpet. På förmiddagen i dag ringdse Kerstin. Om jag var hemma? Joodå!
Jag fick bråttom med att baka ut resten av kringledegen och sätta på kaffe.
Dagens kringlor blev inte vackrare än de i går. Men goda. Kerstin och jag pratade om skillnaden mellan de kringlor mormor Alva gjorde och de vi åt i dag. Jag vet vilka som vann!

Medan vi fikade kom min vän Benjamin, som härstammar från Sierra Lione, kom som tonåring som flykting till Nya Guinea där han blev frälst, kom till Sverige och Dorothea där han blev döpt och så småningom via Linköping till Örebro där vi nu tillhör samma församling, Filadelfia.
Benjamin har blåbär, som han plockade i somras, förvarade i min frys, så han kom för att hämta en påse. Han fick också en del äpplen, som han skulle göra mos av.

Båda kaffe gästerna fick Äppelpaj utöver kringlor till fikat.
Kerstin hade varit i en "riktig" Köttaffär och hade en verkligt fin gåva med till mej. Inte mindre än 1½ kg "riktig" fläskfärs. Jag har länge tänkt göra egna, hemgjorda köttbullar, som blir bäst när de görs av fläskfärs (för det har min mamma sagt), men har ej fått till det. Kanske för att jag är i fel butiker och inte hittar bra fläskfärs.

När kaffegästerna gått var det dags att börja tänka på Alpha och andra kurser som håller till i kyrkan
på torsdagskvällar. Efter moget övervägande smsade jag till pastorn och sa att jag avstår denna termin. Återkommer nästa. Anledningen är att jag har en del kontakter med vänner, som jag  träffar och ibland ber tillsammans med och andra som finns på andra orter men som jag har ett förbönsansvar för.

I kväll fick jag ett SMS från en av mina vänner, som berättade hur jag tagit kontakt i rätt ögonblick. "Måste ha varit Gud som ingav dej att ringa just då."  Det är sådant som gör mig så glad. Att då och då påtagligt vara ledd av Gud är det mest spännande man kan vara med om.

Ytterligare ett samtal i kväll gäller en äldre kvinna, som har fruktansvärt ont i ett knä. Kära bloggvänner,bed gärna för henne att hon på ett eller annat sätt får hjälp och smärtan försvinner. Alvedon hjälper tydligen inte! Jag ska nu gå till vila och innan jag somnar ska jag tacka Gud för bönesvar både i går och i dag och be för sådant som jag kommer att få svar på när Guds tid är inne.

Kan tala om att lägenheten, som jag inte tittade på i går, men som jag ändå fått små pling på i telefon när någon givit ett nytt bud i dag, nu är uppe i mer än 700000 utöver ingångspriset på 1.975000. BSNV.
Jag tar en dag, ett ögonblick i sänder. Ibland kan det vara mindre bra förstås. TEX om jag ska ringa och beställa bilbesiktning och glömmer det dag efter dag, som nu skett en hel vecka! I MORGON, I MORGON måste det ske. Jag är lite glömsk också.

Tack, Gud för de människor du hjälpt, uppmuntrat och förvandlat oro till frid för i dag och tack för allt jag själv har fått erfara av din nåd och kärlek.  Du sviker aldrig!. Jag tror på dej! Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar