onsdag 18 januari 2017

Onsdag 18 januari 2017. Tog Färdtjänst med tvätten!

Det här är farbror Arvid, fiskaren som med sin fru Elna och tre barn bodde i samma hus som vår familj. Så mycket god fisk vi fick av honom och så roligt när vi fick åka på utflykt med "stora" fiskebåten , ända till Blå Jungfrun.  Vilken barndom!
Det händer att jag undrar varför jag håller på med att blogga och tänker att jag borde använda tiden till andra, nyttigare saker. Då jag en gång började så var det ju för att slippa skriva mina memoarer, som barnen önskade. Av denna anledning kan jag ej "lägga av" förrän livet tar slut och det gör det ju  för oss alla. Ju äldre man blir ju mer tänker man på det. Då känner man också en stor tacksamhet till Gud för att Han lovat vara med hela vägen. Det gör att man inte känner rädsla inför döden.

Jag säger, som jag läste att en av våra TVprofiler häromdagen yttrade: "Jag vet vad jag tror på och jag är inte rädd för döden."
När barnen var små så bad jag till Gud att jag skulle få leva tills de blev vuxna och visst har jag fått bönesvar. Sedan är det så klart så att man tycker det är roligt att följa sina efterkommande och se det liv de lever men tryggheten i att veta att man är älskad och att Gud aldrig sviker den som satt sin tillit till Honom är störst.

I morse vaknade jag för tidigt och sov därför en stund på förmiddagen. Tvättmaskinen har jag, trots tappra försök några dagar inte fått igång. Ibland misstänker jag att det är en propp som är trasig men vilken jag ska titta på just för tvättmaskin vet jag inte och då får det vara. Propparna är flera.

Jag ringde Tobias i går och bad om att få låna tvättmaskin. På eftermiddagen plockade jag tvätten i en säck och gick för att få hjälp av Tobias med tvätten. Medan maskinen gjorde sitt bjöd Tobias på kaffe. Vi kom överens om att jag nog borde ta Färdtjänst hem för det hade blivit mörkt ute. Så blev det. Han plockade pengar från en glasburk och bjöd på resan.

Själv cyklade han till affären för han behövde lingon till Potatisbullarna, som var bestämda att utgöra dagens måltid. Jag föreslog att han kunde ta något annat och så få lingon av mej i morgon.
Dagens rätt var redan bestämd och till den behövdes lingon. Punkt slut!" Ring när du kommer hem igen"sa jag. Joodå , efter ett tag kom ett meddelande:" Hemma, allt gick bra!"

Nu hänger tvätten i mitt kök.Den som hittat på de små behändiga torkställen skulle jag vilja tacka!
Vilken nytta jag har av dessa.
  Förbereder morgondagens lunch då den måndagsutbytte matgästen kommer. Grönsakssoppan kokar. Pannkakor med sylt och grädde fixar jag i morgon.

Lite "Forntid" ska jag beta av i kväll. Stina och jag är kvar i Singapore.
95.11.25. På dagens frukostbord fanns en stor,härlig julskinka att skära av. Jättegod!

Dagen var bestämd till besök på basaren i Sjömanskyrkan, dit vi åkte i sällskap med Anette.
Där bjöd hon på kaffe och Räksmörgås och vi köpte några småsaker.
På eftermiddagen till Ike'a där den tidigare omnämnda föreningen Svea bjöd på köttbullar mm. Pepparkakorna innehöll peppar och jag vill minnas att vi ej åt så många, men meningen var ju att bjuda folk från Singapore att äta svensk mat och det var ju en god ide'.

Jag kom i samspråk med ett par svenska killar i 10-årsåldern, som med sina föräldrar bodde i Singapore. Under tiden kom vi på villovägar och det tog en stund innan vi hittade Anette på avtalad plats. Taxi hem och sedan hann vi ut på stan och hämta foton. Eftersom jag inte hittar några foton så verkar det som att jag nöjde mig med att filma . Måste ta en vecka för att ta reda på hur det ligger till med det där!  Står att vi missade JULTOMTEN!!!
Jag bakade drömmar till Tony och Stina sydde" för brinnande livet" på Linns adventskalender.
Det står så.

Nu har det blivit kväll och jag gör rätt i att gå till sängen. Önskar att jag kunde ta mig ur sängen när jag vaknar i morgon bittida men just på morgonen är sängen så skön!

Tack för i dag, Gud, och tack du som ringde och gjorde mig glad för din hälsning! Jag behövde det.
Sov Gott, mina vänner! Gud är god!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar