söndag 18 oktober 2015

Söndag 18 oktober 2015. Sol i dag , men kallt! Besök.Inget kyrkobesök i dag.

Tog det alldeles för lugnt på morgonen. Klädde mig först vid 11-tiden. Fick oväntat besök också denna söndag. Antal fyra, som förra söndagen. Kaffe, te, saft och smörgås. De senare i alltför liten mängd tror jag. Hade jag fått veta så skulle jag fixat mat. Nu blev det lite magert.

De fyra stannade inte länge men hjälpte mig med att få in två stora krukor med pelargoner som stått ute men först nu fått knoppar. Får se vad de tycker om att hamna inomhus.
Försökte läsa söndagens N:A men somnade gång på gång där jag satt bekvämt på stolen i solskenet.

Det är i dag Marias födelsedag men det blir firande lite senare när ytterligare ett barn kan vara med. De reser en del, dessa musiker. Pratade med Kristin som tänker komma och hälsa på hos mig när det snart blir höstlov. Så roligt att ses ibland. Vi hade så roligt när hon växte upp och kärleken består.

I TV berättas om att allt fler ensamkommande barn söker asyl i Sverige. Kommunerna har problem med att hitta bostäder åt alla. Skolor, gymnastiksalar, kyrkor, hotell och familjehem fylls på vartefter. Sorgligt är att inom några få dagar tre skolor, avsedda för att ta emot flyktingar, har brunnit ner.
 Polis och säkerhetspolis jobbar med att utreda om det finns samband med att dessa skolor just hade "hittats" för att användas för flyktingmottagning. Man vill inte tro att det är så men varför inte?" Vi lever alla i en ond värld.

Nu tänker jag beta av lite av år 1993. I veckoslutet av vecka 15 fick jag besök av två tjejer, som gick på Bibelskolan på Blidö när jag lagade mat där.Hela lördagen jobbade Elsemarie och Lasse i sin villa. Jag hade hand om Linn. På eftermiddagen började hon skrika och fortsatte därmed. Till slut tappade jag tålamodet, ringde  till föräldrarna, som inte blev glada av att behöva avbryta jobbet. Elsemarie kom  och hämtade sitt skrikande barn.Fast jag såg på henne att hon tyckte det var dåligt av en mormor att inte fixa en så enkel grej, som att få ungen att bli tyst. Ärligt talat så skämdes jag senare över att inte klara det bättre. De hade ju brådis med att få klart så de kunde flytta in snarast.

Linn slutade skrika och följde med mamma till Holmgatan och där stannade de alla tre resten av dagen
Måndag 19 april hämtade jag Kristin i Hovsta, åkte till pappa Sven på musikhögskolan så han kunde följa med sin dotter till sjukhuset, för behandling av hennes värkande öron. Tillbaka med Sven och sedan till Hovsta med den stackars Kristin, som redan gjort så många besök på sjukhuset och många fler skulle det bli på grund av öronen. Sven åkte samma dag till Estland tillsammans med ÖMs predikantkör, vars pianist han var.

26 april åkte Kristin och jag till Hjortkvarn och stannade där några dagar. Den fina Esmeralda hade ett fasligt sjå med att flytta sina kattungar från det ena rummet till det andra för att ge dem lugn och ro.
Jag satte ympar av Ingrid Marie och Oranier i det enda och mycket gamla äppelträdet,
 Vi åkte hem den 29 april. Dagen därpå var det Valborgsmässoafton och familjen Palumbo från Göteborg kom på kort besök.
Nu är det slut på april månad och det är lämpligt att jag går till vila. Sov Gott alla vänner.
I Dagboken 1993 står det en liten vers varje dag. En av dagarna i april står det:" Mycket få människor lever i dag--de flesta gör förberedelser för att leva i morgon." Jonathan Swift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar