lördag 10 oktober 2015

Lördag 10 oktober 2015. På stan och lite mer..

Så misskötta som dessa orkideer är och ändå blommar. så fint.Ofattbart!
Mina vänner kom i morse och hämtade Stefans kärra och tog då med sig ris och ogräs från min tomt. Är så tacksam för att få det bortkört.

 Ringde efter Färdtjänst som tog mig till stan.
Svag i benen, lite allmän trötthet, därtill ensam, gjorde inte stadsbesöket till någon höjdare.
Jag tror faktiskt, dessutom, att min försämrade syn gör mig mera osäker överhuvudtaget. Jag ser mig noga för när jag går på gatan, har ingen lust att titta in i butiker och än värre är att jag inte tycker om att ta en fika när jag är ensam på stan. Tänker med saknad på tiden innan min trogna vän flyttade till Skåne och det hände att vi tittade in på något fik och åt en bakad potatis när vi var på stan.
När någon av min familj är med missar vi sällan ett fikabesök. De vet att jag gillar sådana.

Nog om detta. Jag bestämde mig för att ta Färdtjänst också för hemfärden, vilken jag annars ibland låter bussen stå för.

Nu ska jag säga lite om årets sådd och skörd i min trädgård. Av potatisen blev så gott som ingenting. Skörden av tomater likaså. Grönsaker sådde jag inga i år. Hallonskörden ytterst sparsam. Ett äppelträd gav ingen frukt alls. På det andra, som bär tre olika sorter, gav två sorter frukt. Så tacksam för att IngridMariegrenen ger bra. Den frukten håller sig länge och behöver ej plockas ner förrän frosten kommer. Några goda gråpäron fick jag i alla fall det här året. Märkligt nog fick jag bara en enda klase vindruvor. Jag har under årens lopp skänkt bort åtskilliga "vinstockar"planterade i en kruka från början. Nu växer det vindruvor lite varstans i stan och annorstädes. alla med utgångspunkt från den vinranka jag fick av vår granne då vi bodde på Eklundavägen. Druvorna är gröna och mycket goda. Det roliga denna sommar var att det fanns massor av blåbär. Jag hann bara plocka 20 liter beroende på att jag ej fick tillfälle att ta mig till skogen i önskad omfattning. Annars skulle det blivit mycket större skörd.För två år sedan plockade jag 65 liter. Förra året fanns inga blåbär.

Sven visade i dag på FB foto på en fin jordgubbe,som de i dag skördat, samt en stor klase vindruvor, som de har massor av på sin uteplats i Hovsta. Någon frågade skämtsamt om de inte tänkt att göra sylt av jordgubben och fick till svar att de funderat på det men sedan bestämde sig för att dela på den och äta upp den. Hahaha!

Rosorna var fina tills regnet kom och förstörde dem. Hortensian blommade fint. Luktärterna sådde jag för sent och utan sol kanske de ändå ej velat blomma.
Hela våren gick jag och väntade på en sommar som aldrig kom.  När den sent omsider gjorde ett försök några dagar i augusti, september hade jag tröttnat och redan inriktat mina förväntningar på nästa år så behövde jag ej gräma mig mer. Vi hade ju en underbar sommar förra året tänker jag.
 
Jaha det här var väl inte mycket till blogg men jag är trött och har något  obehagligt i nacken-halsen, som irriterar mig. Det knakar inuti.
Annars är det bra och jag ska i morgon lyssna till radiogudstjänst från Betelkyrkan, Örebro, där Kristin spelar fiol i orkestern och Elsemarie är med och sjunger i Örebro Kammarkör under Fred Sjöbergs ledning.

När du talar med Gud så bed gärna för min hals. Gud vet vad det är för fel..
I morgon ska jag baka en sockerkaka, tror jag. Nu säger jag GodNatt till er alla om ni nu inte slutade läsa för länge sedan. Gud är god och har visat sin omsorg på många sätt också i dag.
Minns just nu från min barndom  en sång som den s.k. Solskenssångaren J.A. Hultman sjöng och där i en vers följande strof fanns med:" Så vandrar vi tillsammans, min Frälsare och jag." Så vill jag också sjunga. I Frälsarens sällskap är jag alltid trygg. AMEN!
Nu SMSade Ulla att de just kommit hem till Hjortkvarn från Arlanda - Italien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar