onsdag 4 oktober 2017

Onsdag 4 oktober 2017. Två bloggar samma dag. En Nutid, nästa lite Forntid.

För ett par timmar sedan avslutade jag en liten blogg om Nutid. Här kommer fortsättning från 26 september om Forntid.
Augusti år 1996 avslutades då. Alltså tar vi en bit av, eller hela, september. Ser i min gamla dagbok början på månaden och gör vissa jämförelser. Säger som Linn ! "dä ä inget att göra åt" när hon inte ville att jag skulle vara ledsen med tanke på att morfar var död.

År 1996. September 1, 2, 3. På altan och målar möbler till  rum i källaren.
Anna Torgny och jag till Skrankebol där Anna klipper fruktträdet.
Åker buss dit igen tidig morgon för att plocka svarta vinbär. På kvällen skjuts hem med Ulla som ska till Mikaelskyrkan på körövning. 
September 4, onsdag. Mina grannar Karin och Heino äter Surströmming tillsammans med mig på kvällen. Roligt att ha grannar som gärna kommer till surströmmingsfest.
Sept. 5, torsdag.Hösten gör sitt inträde. Jag klipper gräs. Lennart fått sparrissoppa och pannkakor till lunch.Miniorsammanträde i kyrkan. Jonas sover över här.

Sept. 6. Jag bakar sockerfria kakor till "De gamlas dag" i kyrkan. Lennart får strömming och potatismos till lunch. Kristin kom på förmiddagen. Vi gick till Holmgatan och fixade lunch åt oss för vi skulle va barnvakt medan Elsemarie jobbar på eftermiddagen. Petter och Jonas här när vi kom tillbaka. Kristin hämtades av Sven och Maria. Magnus ringde och bad om lov att få sova här i natt.
På kvällen kom Anders och Malin som planerat. Trevlig kväll med dem, står det i boken.

Sept. 7. Lördag. Kerstin ringt. Kul att pratas vid ibland. Hon jobbar så mycket. Mattias hemma och hälsar på. De hämtar Magnus som sovit här. Jag hämtar Filip som ska vara här medan Lasse är på båtutflykt med en grupp i församlingen. Elsemarie med "Svart på Vitt"- kören till Laxå.
Linn är med familjen Jansson till Vintrosa.
"Filip är så snäll och glad.Drar ut en  låda och leker med husgeråden", kan man läsa. Går hem med honom till kvällen.

Söndag. Till Brickebergskyrkan med buss. Bröllop i gudstjänsten mellan Kjell och Lena.
Jonas sover över här.
Måndag 9. Till Immanuelsträffen klockan 10.00 Hem och fixat Fiskgratin åt Lennart och Petter.
Med Anna till Adolfsberg på kvällen. Jonas sover över här.

Tisdag 10.Sorterat papper som samlats i högar. (Skrattar lite för mig själv när jag nu 4 okt. 2017 skriver detta i bloggen) Ungefär som i dag!! Kokar gele'.Ska göra saft av bärrester. Ställer grytan på trean och går och lägger mig för natten!
Onsdag 11. Det luktar bränt . Ackackack!
Ska vara i Rimforsa på Folkhögskolan klockan 13. Fick skjuts till Skrankebol och därifrån med Ulla till Rimforsa. Jag var där ibland och talade om bemötande av människor i sorg. Kom åter till Hjortkvarn klockan 19.00 och hann med att plocka svarta vinbär igen.
Jonas sover hos Bernard. Petter hos Elsemarie och Lasse. Jag stannar över natt och åker in till Örebro med Lennart nästa dag.

Blåst, regn och bara två grader.Kom hem ½7 på morgonen.  Trött är jag och ber Gud om arbetslust.
Åkte till Hovsta med bussen fram på dagen. Strukit kläder och tittat på " Mio min Mio med Kristin, Bernard och Martin. Kom hem med buss på kvällen, sent. Jonas sover här.
Sept. 13, fredag. Bakat bullar och sockerfria kakor till Församlingshelgen i Pingstkyrkan, Hjortkvarn.
Lennart och Petter fick Pizzakebab till lunch innan de tog brödet med sig och åkte vidare.
Barnvakt på Holmgatan. Linn på simskola. Filip och jag går till lekparken.

Lördag 14sept.Sol och 10 grader. Jobbade på Ria. Hem och målade skåp på eftermiddagen.
På kvällen ekumenisk bön i Filadelfia kl 19.00.
Söndag 15 sept.I kyrkan fm.  Lagt in gurka och kokat saft. Petter kom på em. Sover över här.
Så var halva september år 1996 klar och jag går till nattens vila. Ingen syltgryta på spisen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar