måndag 30 oktober 2017

Måndag 30 oktober 2017. Stilla dag.

Lika bra att börja med lite "Forntid" så jag får ännu en bit avverkad.
Så var jag framme vid december månad 1996. Söndag 1 december och Första Advent.
Ulla och Lennart drack adventskaffe med mig innan de tog sig till Mikaelskyrkan där Ulla skulle sjunga i kören. Ralf ringt. Han är nu hemma i sitt hem i Brickebacken igen.
Så kom de flesta av vår stora familj till adventslunchbuffe'. Så trevligt! Karin och Heino, mina fina grannar kom framåt kvällen och åt goda rester.

Måndag 2 december. Konstig långdragen förkylning jag har fått. I dag är det snuva som gäller. Återbud till Ögonläkaren. Pojkarna får spenatsoppa och pudding med sylt till lunch. (Pojkarna betyder nog Lennart och Petter och någon mer) Ligger och sover en stund innan jag hämtar barnen på Dagis. En jobbig färd med tvillingvagnen i snömodd.
Tisdag, Onsdag, 3,4, december. Ont i halsen. Håller mig inomhus. Lunchgäster. Läser dagbok från år 1994 och ser att jag då, samma dagar som i år hade likadan förkylning. Står i boken att då började förkylningen 27 oktober. Detta år 17 oktober. Så då är det tydligen inprogrammerat.Hahaha!

December 5. Fest på Hannaskolans Dagis. Linn och Filip sjöng så fint. Föräldrar och mormor stolta, så klart.
December 6. Elsemarie och Marylene till Stockholm på sin sedvanliga julresa.
December 7. Tog bussen till Kerstin i Frommesta där vi gjorde fönstren adventsfina. Fick skjuts hem.
December 8. Söndag. Andra Advent. Jonas fyller 17 år. Får inget besök.  Jag är hemma och lyssnar till gudstjänst från Pingstkyrkan på Närradion. "GE INTE UPP" kom hembudskapet.
På eftermiddagen besök av Elsemarie som hade vackra blommor med sig  och vi fikade tillsammans.

December 9 Måndag. Har fortfarande ont i halsen. Till Ögonläkare. Tryck 17. 19 förra gången, står det i boken.
Tisdag 10. Lennart och Petter lunch här. Lasse hemma med sjuka barn halva dagen. Jag tar vid på eftermiddagen.
Onsdag 11. Cyklade bort till Filip och var barnvakt. Ägnade all tid åt honom. Så kul vi hade!!
Elsemarie tog vid när hon kom hem från skolan. Jag fick arbetslust när jag kom hem till mig. Bakade lussekatter och
Tekakor! Hurra, nu är jag nog frisk, ändå!!  Minus 8 grader

Torsdag 12 .  Från skolan kom Pierre, Almir och Niklas och hade "jobb" med sig, som vanligt när de kommer hit, skickade av "Fröken". Så bra att jag bor så nära skolan. Bönegruppssamling på kvällen.
Fredag 13. Luciafirande på Dagis. Linn var Lucia, en av flera, Filip tomte. På eftermiddagen kom de med sin mamma hit och fikade. Lussekatterna blev goda i år. (??)  Bakade på smör och flott. (står det i boken). Filip kvar här medan Linn och Elsemarie åkte till simskolan. Emil och Kristian här och vi spelade Monopol. Minus 15 grader! BRRR.

Lördag 14. Kristin kom på morgonen och "de tre" gjorde JULGODIS, så fina figurer!
Kristin hämtades av sin pappa. Pojkarna tog expressbuss till Hjortkvarn. Jag sydde färdig Stinas julduk och skrev brev till våra vänner i BeitSahour.
Söndag 15. Minus 14 grader. Innan jag åker till Hovsta och stryker in tvätt så tar jag vägen förbi hos Elsemarie med Magnecyl. Hon har så ont efter tandoperationen häromdagen.
Linn har urinvägsinfektion.  Jag tog bussen till Hovsta. Fick åka bil hem. Svart på Vitt-kören har julfest hos Per.
Så var halva december år 1996 avklarad.

Avslutar med lite om dagen. Letat och hittat !! Sorterat papper. Har ej varit utanför dörren. Elsemarie åkte i dag till Arlanda för konferens där i morgon, smsade hon i morse. SMS har både för och nackdelar. Jag skulle baka bullar men hade annat att pyssla med så "jag gör det kanske i morgon". Eller kanske köper en påse kanelbullar. De är faktiskt goda.
I kväll bar jag in ett par stora, fina blommor från balkongen för kylan verkar slå till. Tar ut dem igen om TV har rätt att det ska bli varmare om ett par dagar. Tror att det är 5 grader nu men "morgonstund kan ha köld i mund"och inte riskerar jag att de fina blommorna ska ta skada av tillfällig kyla.

Sov Gott, mina vänner! I morgon hårfrisörskan! Och event. fikabesök i mitt vardagsrum. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar