måndag 16 oktober 2017

Måndag 16 oktober 2017. SOL och Värme. Fikat på balkongen! Länge!

Datorn hoppar och far och jag vill inte vara irriterad när jag börjar skriva dagens blogg , så jag hoppas verkligen att allt ska gå bra!
Bäst ändå att skriva. Dels med tanke på de som säger att de är "beroende". Tja , bara en och annan. Men i alla fall vill jag att de ska få somna i lugn och ro vetandes att jag fortfarande är "still going strong", eller vad det nu heter!

Nyss ringde jag min kompis Britt, boende på Lidingö. Vi var bänkkamrater i skolan. Vi har alltid haft kontakt med varandra.  under några år i vår ungdom bodde vi samtidigt i Stockholm och träffades ganska ofta. När kvällen kom var man ledig. Ingen TV på den tiden. Ibland njuter jag av tanken att jag har varit med och sett så mycket förändras under årens lopp. Vi hann båda med att gifta oss under de åren.

I dag fyller hon 90 år så några månader framåt är vi alltså lika gamla. Skulle så gärna vilja hälsa på hos henne någon gång men ju äldre jag blir ju svårare känns det att ge sig ut på egen hand.

Nu till dagen, så solig och varm. Jag tog med kaffe och Nerikes Allehanda och vistades en god stund av eftermiddagen på altan där det växer och blommar. Bäst att passa på och njuta av sommarvärmen när den någon dag ibland dröjer sig kvar!
Fick i dag en påminnelse om att jag inte satt upp en liten TV i köket. Det hade jag i villan. Jag trivs i köket och vistas mest där.

I dag hade jag mat i ugnen. Trodde att jag stängt av den innan jag gick  för att se TV i vardagsrummet. Helt förstörd var inte maten men jag tänker äta den själv. Inget att bjuda på.

Att prata med min vän Britt för en stund sedan var nyttigt. Märkte att vi var lite lika när det gäller minnet. Det förvånade mig att hennes röst var så fin och klar. Själv är jag så hes numera.

 Vi pratade om hennes son, Kalle och hans familj och om de mina. Att vi måste träffas någon gång!!! Vem vet? Kanske en dag det händer. Tänka sig att vår vänskap hållit i 84 år och att vi aldrig under dessa år tappat kontakten med varandra. Det gläder mig ofantligt! Verklig vänskap!

Vad har då blivit gjort i dag? Jo, jag har vattnat alla blommor, tomater och Vindruvan som klänger sig mot det som kommer i dess väg. Måste köpa en spalje' till den. Min fina Bougainvillea är åter full med knoppar och blommor. Den är så vacker. Hortensian likaså. Alla växter trivs på balkongen. Jag också.

När jag vaknade i morse hörde jag inom mig två ord:"Jesus kan!"
Jag blev så uppmuntrad. Jaa så är det. JESUS KAN! En söndagsskolsång tonade senare inom mej.
"Inte jag, men Jesus kan! Jag är svag men stark är han!" Jag lyssnar numera endast till en inre röst för jag kan inte ens FÖRSÖKA att sjunga.

Nej, det blir ingen "Forntid" i kväll. Får ta den i morgon.
Nu gäller sängen. Kerstin ringde i dag, sedan hon varit på sjukhuset i Karlskoga för återbesök efter operationen av axeln för en tid sedan. Hon har blivit av med värken och ska snart få kallelse för operation av den andra axeln, som hon också har värk i. Skönt att hjälp finns att få.

Jag skulle ha tränat i dag men inte blev det av!! Ajajaj! Inte nu igen! Det är nog det där med minnet.!!
Nu hinner jag läsa en stund innan jag somnar! Tack Gud, för denna underbara dag! Och tack för orden att Jesus kan!. Ord vi alla kan ta till oss!!! Gud är god!!
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar