söndag 30 april 2017

Söndag 30 april (Valborgsmässoafton) 2017. långväga besök.

Nej , jag är inte bra! I alla fall inte så bra att jag skulle kunna gå till brasan.Nej jag är nöjd med att sitta här i värmen i köket och minnas.
Det är inte många minnen som dyker upp men några. Först från brasan på Fighultsberget i Figeholm när jag som nybliven tonåring promenerade dit och träffade kompisar från skolan.
De åren blev ej många för redan år 1943 befann jag mig som 15åring i Stockholm att försörja mig själv.

Som 16-åring  fick jag följa med en av mina nyblivna vänner i Korskyrkan till hennes föräldrahem i Skebokvarn. Jag var så tacksam för denna inbjudan för jag bodde ju i köket hemma hos Tant Magda och Farbror Harry och var hänvisad till mig själv vad gällde fritiden. 

De följande åren var det alltid ungdomssamling både på Valborgsmässoafton och Första maj och då var det möten i kyrkan båda dagarna. Då befann sig alla ungdomar kyrkan och jag minns dessa helger med stor glädje. Det var samtal och diskussioner efter någon föreläsning av gästtalare och vi fikade tillsammans. 
Minnet av vår kungs födelse har jag i  tidigare blogg berättat om. Det var en stor upplevelse när 2x21 skott avfyrades och vi hade äntligen fått en blivande kung. De fyra prinsessorna var så omtyckta men vi ville ju (på den tiden) ha en kung och nu blev det fest i stan. 

Tänker på brasor och roligheter sedan vi blivit föräldrar och vi gladdes tillsammans med barnen. Kil, Lesjöfors, Örebro, Borensberg, Örebro där jag fortfarande befinner mig.
I kväll, helt ensam, kanske jag tittar på brasan i TV eller, ännu hellre intar jag sängen och hoppas fortfarande på att bli helt återställd från förkylningen som ovälkommen hälsar på. 

Bara att sova! Jag har pratat med min bror i dag. Han mår så bra. Ramlar ibland men alltid finns det något i närheten att ta tag i, säger han och fortsätter sitt goda liv med att simma, umgås med vänner vid bassängkanten, lyssnar på vackra sånger som Christer Sjögren sjungit in på CDskivor och övrig önskad musik.

Vår lillasyster är väl ute och firar medan hon har ungdomen kvar. Vi andra tre får göra det som är bäst för oss. För min del betyder det att inta sängen tillsammans med en kopp honungsmjölk med ingefära.
Har visst några, men bara några Svenskdroppar kvar. Någon som ska till Tyskland och kan från apotek där skaffa kryddor så jag kan göra nya droppar? Hojta till så skickar jag med receptet på kryddblandningen. Hade besök här i dag och måste säga att jag inte hade några droppar fast den som besökte mig ville ha.

Besök, långväga, blev det i dag och det gjorde att jag fick en trivsam dag utan att anstränga mig.
Hade önskat att det trevliga besöket  blivit längre men det var en del annat som  också måste hinnas med. 
BL.a. en fotbollsmatch där Örebro vann men Tobias, även om han var glad, sa att det var motståndarna som var lite för svaga. Inte att hans lag vann med god marginal. 
Tydligen går det då inte att säga:"Äras den, som äras bör!" Ett uttryck som vår hulda moder använde sig utav rätt ofta så det är väl därför det sitter där det sitter! Eller också är det just nu det passar??

Trots att jag kunde må lite bättre så är jag tacksam för en trevlig dag tillsammans med vännerna som kom .  Dessutom ett långt samtal med Anna T. Så länge sedan vi sågs. Så roligt att hon litar på att Gud leder rätt i livets labyrinter. Det har hon alldeles rätt i.

Nu är det mer än dags för mig att sova. Kan inte låta bli att kasta en blick mot fönstret i vardagsrummet och minnas alla Valborgskvällar jag suttit där tillsammans med Tobias och tittat på fyrverkeriet som sänts upp från slottsparken. SÅ roligt vi hade! Och jag, som är så frusen, hade alibi för att stanna hemma.  
Nyligen installerade jag en insats i öppna spisen men tänder ingen brasa. Låtsas att det brinner.
Som sagt så väntar sängen. Nu önskar jag oss alla en GOD NATT! 
Vi ber för ungdomar som är ute i kväll och som kanske tror att de måste dricka alkohol. Vi ber om att Gud ska bevara dem och att allt fler ska inse hur viktigt det är att vara rädd om sig själv!!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar