måndag 3 april 2017

Måndg 3 april 2017. Ärende på stan. Besök. Borde röja lite här hemma. Varför samlar jag på mig?

Tittade mig omkring i dag här hemma. Vad skulle jag kunna slänga? Å ena sidan!
Vad bör jag behålla? Å andra sidan! Utgången blir +  -  0 .  Vad säger ni om det, kära vänner?
Till mina fyra barn vågar jag inte ställa frågan. Behöver det inte heller, eftersom jag vet svaret.

Jo EN sak  är vi alla överens om att det MÅSTE bort.
 PIANOT! Märke MALMSJÖ. En gång i tiden var vi stolta över att äga ett sådant. NU är det ingen som spelar på det. I flera år har jag tänkt tanken. Det måste bort, det måste bort! Tar bara en massa plats. Det går ju inte heller att bära ut det till soptunnan, precis!

 Så har det blivit stående som ett minnesmärke över roliga, soliga, minnesrika dagar. "B-l-i-n-k-a  l-i-l-l-a  s-t-j-ä-r-n-a  d-ä-r!"   "Gläns över sjö och strand", utöver alla andra krävande stycken!

Intet ont sagt om pianot. Det har haft en avgörande  betydelse  för vissa av våra barn. Hela deras framtid blev ju kopplad till detta piano.
Jovisst är det bra att ställa barnens och barnbarnens bröllopsfoton på, men jag kan väl ha en annan hylla till det!
Pianot har sin egen intressanta historia men however, bort ska det. Ju förr ju hellre!

Nu ska jag ta beta av lite forntid igen.Oj, så sakta det går! Måste skynda mig, så gammal som jag är!
Februari 1996 var klar.När jag tittar på 1 mars blir jag rent förskräckt med tanke på hur trött jag varit i dag . Jag skriver direkt ur dagboken.
Vaknade kl 8.Ska baka, städa, grädda pannkakor. Jag går till Ica och köper ägg.
Hem och bakar BULLAR, ROSENBRÖD; MAZARINER och TÅRTA. Städar källaren. Hoppsan! Visst, jag skulle bara fylla 69år den 3 mars. Då fanns det energi!

2 mars. Lördag. Gick upp klockan 7. (ingen nyttig läsning, detta)!! Dammsuger köket. Klockan 12.30 skulle de inbjudna komma och då var allt klart. Tydligen bjöd jag på soppa och pannkakor! Flera  hade meddelat förhinder.Sven, Kristin, Fredrik och en tjej som heter Anna, som jag blev så förtjust i, så rar som hon är, kom också. Av dessa två fick jag en vacker ros i en fin keramikkruka.
Sedan kom Kerstin och Magnus. Av barnen fick jag en vacker skomakarlampa, handgjord i keramik!
SÅ vacker! Ska hänga över diskbänken!

Kniper söndagen den 3 mars också. "Fikade mitt söndagsfika utan en tanke på att det var min födelsedag," så står det i boken. Helge, Anita, Elon, Ulla J, Berit Landh ringde.
Ulla och Petter kom. Elsemarie och Lasse sjuka så Filip, är här sedan i går. (Han var då 1½ år),

 Ulla fick åka hem med honom för han längtade hem." Kom," sa han., tog min hand och gick till dörren, "Gullunge" sa mormor! Elsa Nordenborg och jag gick till ORDET på möte på kvällen.
Både Emil och Kristin ringde. Jonas sover över här.

Nu får det räcka för i kväll! I morgon tar jag tag i allt det jag skulle göra i dag.
"Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer!" "Och än en natt med Herrens frid till jorden sänkes ner." Inte förkorta den fina psalmversen, inte! Fotomissen kvarstår. Inväntar hjälp från någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar