onsdag 1 februari 2017

Onsdag 1 februari 2017. Besök av barnbarn

I kväll är jag mer trött än vanligt. Hade bestämt mig för att inte skriva Blogg i kväll men skriver en liten kortis om en trevlig dag tillsammans med Yngsta barnbarnet. Han lämnade på förmiddagen hemmet eftersom städpersonalen kom.

Han ringde och berättade att han var i Ekershallen för att handla lite. Behövde jag något?
Efter en stund kom han med gott fikabröd och apelsiner.
Efter fikat gick han in i TVrummet för att läsa. Någon hjälp av mormor var ej att förvänta sig eftersom Biologi är fullständigt främmande för mej. Han sa också att det är inte heller hans favoritämne men godkänd , ja det är ju ett måste. Det känns bättre att läsa språk,för hans del.

Jag stekte kycklingfile' och stekte potatis. Till eftermiddagsfikat blev det Amerikanska Pannkakor. Några från i går, några nygjorda efter kokboksrecept.

Vi kom att prata lite om Pelle Svanslös och satte i en video i TV men vi tar detta minne en annan dag då det var dags att cykla hem och fortsätta med studierna.

Till förmiddagskaffet blev det lite repetition av psalm 23, en psalm, som jag försöker få mina barnbarn att lära sig utantill. Det gick ganska bra. Det kan komma dagar då vi befinner oss i en situation då orden i den psalmen, om den finns inuti oss, kan betyda vår räddning.

Så funkar Guds Ord! Det verkar som om gamla tiders " att läsa för prästen" gav mer kvar av Bibelns Ord till eleverna. Vi pratade vidare om Abraham. "Vem var han?" Svar:" Han hade en son" Så rätt, så rätt. Jag tog fram Bibeln och läste både om  Abraham  och Jesus, Stefanus, (första kristna martyren),Paulus möte med Jesus när han var på väg till Damaskus för att ta tillfånga kristna där och föra dem bundna till Jerusalem där de skulle sättas i fängelse. I vissa stater händer det också i dag att
 de som tror på Jesus blir både fängslade och mördade. Något som Jesus förutsade medan han gick omkring här på jorden.
Jag gav rådet att läsa Apostlagärningarna för han tyckte det hela var intressant och det blir mer intressant ju mer man läser. I Matteus, Markus, Lukas och Johannes får vi följa Jesu liv här på jorden.

Så mycket glädje och nytta jag haft av att jag började min bibelläsning i unga år.

Medan jag skriver lyssnar jag med ett öra till "Uppdrag Granskning."
Lämnar det utan kommentarer för det "går över mitt huvud".
Hörde i dag om en kille som bland kompisar försöker värva nya anhängare till en för oss i Sverige främmande religion och har i något fall lyckats.

Nu ska jag be till Gud om frimodighet hos ungdomar som tror på Jesus att berätta om honom och allt han gör och hans betydelse för oss människor.

Önskar  er alla en God Natt. Sov Gott! Tyvärr ska det grå vädret bestå ännu några dagar, om TV talar sanning och det brukar de  göra i väderleksrapporten.
Kerstin skickade ett fint foto från husbilen där hon sitter och fikar. "Äntligen på väg", står det. Må solen lysa på deras färd. Det är den de är ute efter! Ulla är sjukskriven för halsont hela veckan!
Elsemarie var jättetrött i kväll. SMSade att hon låg i sängen klockan 8. Det behövde hon!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar