onsdag 22 februari 2017

Onsdag 22 februari 2017. Omväxling kan man säga. Kanske lite Forntid.

Onsdagsmorgonen kom. Träningen väntade. NEJ jag vill inte ge mig ut i dag heller! Varför? Jo i dag regnade det snöblandat regn. Jag avstod träningen. Bävar när jag tänker på hur det kommer att bli om det blir kallare och det fryser.
Snabbt bestämdes att Elsemarie skulle hämta mig efter att på stan ha uträttat ett ärende och därefter köpa semlor. Träningen utbyttes mot fika och semleätande tillsammans med Tobias, som väntade på oss. Flexibel är jag i vanliga fall och i dag var det väldigt enkelt att utöva denna färdighet.

Efter fika och semleätande tog jag itu med något som jag under många år sysslat med många, många gånger hos  mina barn. Att stryka. Det var då det.
Numera nöjer jag mig med att stryka min egen tvätt. Tobias bar upp strykbräde och strykjärn till vardagsrummet " så vi skulle vara tillsammans " tyckte han och modern.

Det var bara några få plagg som skulle med i packningen då familjen planerade en kortare utlandsresa tillsammans. Det gick bra och jag fick skjuts hem. Lasse jobbade lång dag och tog tåget till Göteborg dit Tobias och Elsemarie åkte bil. En olycka på vägen gjorde att de blev en timme försenade  och kom lagom för att hämta Lasse vid tåget.
I morgon bär det av till England, där de tidigare tillbringat någon helg ibland och dit de gärna återvänder.  Jag fick skjuts hem.

Min vän Inga ringde och kom. Vi fikade och pratade. Kändes bra att få sitta i soffan efter att ha stått vid strykbrädet och ansträngt benen.Men roligt var det att kunna ge en liten tjänst efter lång tid.
Vid sådana här tillfällen kan jag ej låta bli att notera vilken skillnad några år i ålder ger.

Från min dagbok år 1996, som det är dags att plocka fram läser jag att den  2 januari var Linn och Kristin på besök hos mej och de stannade ytterligare någon dag. Ser att jag gjort en liten anteckning att den 3 januari var det minus 19 grader!!! Hypoteksräntan 9,65%. Ändrat amortering.
1996.0108. Med Lennart till Skrankebol för en ny vecka där medan Ulla studerar i Härnösand.
96.01.12.Fredag. Elsemarie 29 år, firades inte. Hon åkte med äldstekåren till Karlskoga.
Lördag morgon ringde Lasse och sa att Linn påstod att hon skulle till mormor. Kanske Kristin också kunde komma så vi kunde ha någon form av julgransplundring.

960114. Söndag. Till gudstjänst i Immanuelskyrkan. Två gamla bekanta träffade jag där. Ingrid Berg från  Ludvika samt Freddy Götestam från Göteborg. Den senare hade mycket gott att säga om Georg och hans betydelse för Örebromissionens manskör och deras resa till USA några år tidigare. Det gladde mig. Jag hade tidigare hört någon säga om den resan att "det var Georgs färdigheter, som betydde mycket för att allt gick i lås och för resans betydelse". Förvånar mig inte. Resvan, som han var och så hans intresse för att resa och upptäcka nya händelser.
Pratar med 4-åriga Linn om hennes kommande födelsedag. Jag påpekar att Barbiedockor har hon ju så många. Snabbt kommer svaret:" Nej det tycker inte jag men mamma och pappa tycker att jag har för många. Hon önskar armband, ring och örhängen som glittrar.

960115. Måndag. Jonas som sovit här iväg till skolan. Jag skrev brev till BeitSahour. Gjorde piroger.
På kvällen barnvakt då Elsemarie och Lasse var på bönegrupp.och efter det 30-årskalas.
Så har jag avverkat första delen av januari månad och nöjer mig med det i kväll.

Sov Gott alla vänner! Påminner mig åter ordet jag läste i morse. "Var alltid glad och lugn! Resten
sköter Gud! Det kan man kalla TRYGGHET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar