fredag 10 februari 2017

Fredag 10 februari 2017. Tidur, Närradiolyssnande, Bloggskrivande.Samtidigt.

"Bed en enkel bön till Herren Gud", sjunger de i Närradion från Pingstkyrkan, just nu, där fredagens förbönskväll pågår. Många ringer in sina böneämnen och, halleluja, tänk att Gud är så nära så jag kan både vara med i förbönen, kolla Finska Pinnarna i ugnen, lyssna till sångerna medan jag bloggar.

"Många järn i elden", sa mamma att hon hade ibland. Tänker på det nu. Tänk att det går för sig.
Om dagen kan berättas att "guldkantade jag" som vanligt gick till min fantastiska hårfrisörska och är nu fin en tid framöver. Tänk så bra att slippa besväret med att tvätta och rulla håret. Jag är så nöjd, så nöjd! Ett minimum av besvär med håret sedan jag upptäckt att så god hjälp finns i min omedelbara närhet.
Efter hemkomst satte jag mig i fåtöljen och somnade medan jag läste dagens tidning. Jag sov en god stund.
Telefon från mitt barnbarn i Växjö. SMS med inbjudan till mitt barnbarn Kristins födelsedag. Besök av min vän Inga. Efter det  bakade jag ut degen som fanns i kylskåpet, för att fylla på kakförrådet. Nu är de klara utan att vara brända. Bara en plåt blev det. Tar det lite lugnt!

Så klart måste väl en lång sovstund på eftermiddagen betyda att jag inte blir sömnig i kväll.
På tal om sömn så fick jag för tre månader sedan en "mask" att ha på mig nattetid för att jag har andningsuppehåll, vilket inte är så bra. I går lämnade jag "masken" tillbaka, då jag tyckte mig sova sämre de nätter jag använde mig av den. Sjuksköterskan förstod och kunde, till min förvåning, meddela att jag använt den till 47 %  och längst sju timmar i sträck. Det såg hon på sin dator!! Jag fick också veta att det är viktigare för unga personer med behov av "mask" att använda den, än för äldre. Så jag kände mig nöjd och fortsätter nu med att sova utan att vakna mitt i natten och ta den av mig för att jag störs av den.

Sköterskan var synnerligen sympatisk, förklarade och visade inga tecken på stress. "Vi har tid på oss", sa hon
Vi hann växla några ord ytterligare innan vi sa farväl. Jag kommer att, med intresse, minnas henne!!

Om den fortsatta dagen skrev jag i går. En av tågtrafikens svarta dagar. Elsemarie tog sig hem via tre bussar och vi kom till våra vänner vid halv nio i stället för klockan sex.
Det var inte bara bombhot som gjorde tågtrafiken på den linjen till en svart dag. En person tog sitt liv framför tåget, på spår från Stockholm söderut och i Hallsberg stängdes tågtrafiken då en person  tog en genväg över spåret och blev överkörd av ett snabbtåg. SÅ sorgligt alltsammans!

 Inte ville vi att Elsemaries tågproblem skulle få oss att missa en träff med  våra intressanta vänner  från Syrien.
 Därtill kom att vi visste att vi skulle bjudas på speciella maträtter, sådana som både Elsemarie och jag ätit vid flera tillfällen i Palestina och som vi är synnerligen förtjusta i.

 Vi hade en trevlig kväll tillsammans med våra vänner. Vi ber nu till Gud att de ska få en annan lägenhet, när de måste lämna denna, som de av ÖBO fått hyra med rivningskontrakt, medan den  väntar på renovering. Men då är det andra som står i kö som får hyra den.

 Mannen hade fått tillfälligt jobb som montör på en stor firma i stan och var så glad för det. En fin kille har de och han önskar sig mest av allt en fiol . Han har provat i skolan och vill nu ta lektioner på riktigt.
 Möbler hade de köpt på "Bra och Begagnat". Två soffor, två fåtöljer och ett soffbord fanns i vardagsrummet.Allt.

De har tak över huvudet, får bo tillsammans och kan leva utan bombhot och var glada för det. Lasse och Elsemarie frågade om förhållanden i deras hemland och vi fick en bild av läget, som det var på den tiden, då först pappan måste ge sig iväg därifrån och sedan efter mer än ett år fick hälsa sin fru och son välkomna till vårt land.
Det blev sent i går kväll. Elsemarie har i dag varit på jobbet i Katrineholm och efter hemkomst haft fikaträff med sin musiklärare på skolan i Borensberg, Ingrid Engback. SÅ roligt för dem båda!

Nu är det dags att sova även för mej som sovit middag. Önskar er alla en God Natt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar