lördag 4 februari 2017

Lördag 4 februari 2017. Vilken stilla dag! Då tar vi lite Forntid också!

Just när jag ska börja skriva blir det rapport i TV. Nu berättas att en domstol i USA har gått emot President Trumps inreseförbud till USA. Ett tillfälligt  stopp har nu införts och man kan ,med visum komma in i landet. Trump ska överklaga. I sändningen nyss kunde man se glada resenärer möta anhöriga i USA. En snabb vändning, om än tillfällig!

Jo jag hade tänkt mig upp på stan i dag men valde det motsatta. Sov ett par timmar på förmiddagen.
Bara två telefonsamtal och båda handlade om min kommande 90-årsdag, som mina barn ska ordna.
Frysmöjligheter är nu ordnad på ett bra sätt så det är bara att skaffa burkar och baka, baka!

Drar mig just nu till minnes en liten historia, från Östgötagårdens kök på 70-talet där vi, som var i köket, hann med att prata en del. Märkligt hur väl jag minns en del saker och glömmer andra. Aha, det är väl det där med Närminnet förstås! Jag minns t.o.m vem, av alla härliga tanter som jobbade i köket, som berättade historien. Så här minns jag den.
Mannen hade ännu en gång varit ute på kvällen och kom hem på nattkröken, då han möttes i dörren av en förgrymmad hustru med en brödkavel i högsta hugg. Raskt fattade han situationen och utbrast:
 "Och du Hilda, du bara bakar och bakar!."

Att jag inte själv behöver ha ansvar för eftermiddagskaffekalaset gör mig både glad och tacksam.
Men baka kakor gillar jag och ska det vara kaffekalas så SKA det!

Vädret är fortfarande grått och ingen snö fast TV visade nyss att risk finns. Eller ska vi säga möjlighet kanske.

Nu tar jag itu med lite Forntid igen! Ser att det jag senast skrev om Forntid på något sätt hade försvunnit så nu får jag ta itu med hemresan från Singapore igen.
Avslutade förra gången med att vi var i Köpenhamn där Stina och jag sa adjö.
95.11 27. Min fina granne Heino hämtade mig vid flygplatsen i Örebro.
I mitt kök fanns både tårta och blommor samt Ulla, Emil, Kristian, Elsemarie, Linn och Filip.
Minus 6 grader och snö, som fallit under dagen. Jag somnade klockan 23.00 och sov till klockan 2. Då var klockan 9 i Singapore.
 95.11.28 firades Filip i efterskott. Kerstin och jag var där. Sov från kl.20.00 till klockan 3.00.
Det tog sin tid att komma rätt, men det gick bättre och bättre.

95.11.30 Linn och Filip här medan Elsemarie var upptagen med ett viktigt samtal .
Sådärja! Nu blev det att rätta in sig i ledet för en mormor, som haft semester.
Filip älskade att dra ut lådor i köket och jag fick åter börja vidta åtgärder genom att ta lådorna till bordet i vardagsrummet. Lego fick han, som han också gillade, stjälpa ut på golvet. Sakta går han bredvid lilla byrån, tittar på mej lite undrande. Vad var tillåtet och inte?
Kristin kom . Linn och hon sover över här. Så roligt att ha dem omkring mig igen.

Så var det slut på en innehållsrik november månad.

Nu ringde Ulla att hon fått meddelande från Kerstin att de sovit i Tyskland i natt men  fått fel på husbilen och tänker vända åter till Sverige. De hade tänkt sig till Portugal men där väntar storm.
De är vuxna, kloka människor och vet vad som är bäst att göra.
Nu går jag till sängen, som ser så inbjudande ut. Säger än en gång GODNATT till er alla. Sov Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar