måndag 6 februari 2017

M åndag 6 februari 2017. Visst blev det en bra dag för mej. Inget hört från den besvikne invandraren.

Det går fort mellan måndagarna. Dagbyte med matgästen även denna vecka.
I dag kom Ulla och Lennart på besök för att ge en hjälpande hand, innan de åkte vidare för att vara barnvakt hos barnbarnen. Annelie kom inte i dag.

Som jag tidigare berättat så har synen blivit sämre och Ulla har tagit som sin uppgift att torka dörrar mm i köket när hon kommer på besök.. Hon ser bättre än jag.
Lennart kollade tvättmaskin. Det ser ut som om den ej får den el den behöver. Lampan lyser så svagt.
Han bytte ut trasiga lampor i kök och TVrum, tömde blomkärran och satte in den i garaget. Dit bar han också trädgårdsmöbeln, som stått kvar under päronträdet i väntan på att plats skulle finnas i garaget. Efter god lunch åkte de till barnbarnen, med sin pappalediga fader.

Nu ska adventsljusstakarna packas ner i sina kartonger. Julen i köket får vara kvar ännu ett par dagar.Har svårt att lämna tomtarna och julgranen.

Georg och jag fick en mycket stor familj och det fick sina konsekvenser.
I går ringde vårt barnbarn Martin från Stockholm. Han undrade om jag kände till något om en viss person vars namn han sett bland mina vänner på FB. Det var någon som han för TVs räkning skulle jobba tillsammans med. Joodå, kunde jag omedelbart svara:"Det är så att Antons mamma och din pappa är kusiner. Alltså kommer du att jobba tillsammans med din syssling.

Så kan det bli när man bor långt ifrån varandra. "Så han har kanske också varit i Figeholm?"
"Jaadå!. Hans mammas och din pappas mormor hette Alva och där har ni, som barn varit båda två, fast kanske inte samtidigt."  Lite kul, faktiskt!

Eftersom inget mer av värde, att berätta om, har hänt denna dag och jag ej har något att berätta om invandraren från gårdagen, så tar jag fram min gamla dagbok från Forntiden.

95.12.03. Så var vi inne i julmånaden och det var dags att ta fram adventsljusstakar.
Hälsade på Ralf, som var på sjukhuset. Sedan hos Linn, som just fått vattkoppor.Elsemarie gick till "Ung Ton" i Immanuelskyrkan. Ulla tog tåget till sina studier i Härnösand. Jonas sov här hela veckan. Emil och Kristian skulle klara sig själva hemma i Skrankebol.

95.12.05. Kristin ringde från skolan att hon glömt nycklarna så jag följde med hem till Hovsta och hämtade dem. Jag har fortfarande jobbigt med att komma rätt med sovandet efter Singaporeresan.
95.12.07 Maria tar tåget till Göteborg, där Sven redan befinner sig. Kristin sjuk.
95.12.08. Elsemarie till Stockholm klockan 6 på morgonen. Lasse till Värnamo. Jag hos Linn och Filip. Bernard och Fredrik tog hand om sin sjuka lillasyster. Maria och Sven kom sen eftermiddag hem från Göteborg. Jag hade behövts på två ställen denna dag.
95.12.13. Kristin fortfarande sjuk. Hon mår illa och är yr när hon går. Jag är orolig för henne.
Till dagis på "Lucia".
95.12.16.Lördag. Emil, Kristian och Kristin här och vi har en mysig kväll.
95.12.20. Den här dagen skulle Filip komma och stanna HELA dagen medan Linn och mamma julpyntar. Linn har länge önskat sig en dag ensam med sina föräldrar.

Det står i Dagboken att jag minns när mina tvillingsystrar var små och Elin och Ester Karlsson en tidig morgon kom och hämtade IngaBritta och IngaMaj och hade dem hela dagen hemma hos föräldrarna, Klara och Emil.
 Vilken lycka!Visst tyckte jag om mina små systrar men tänk att få vara helt fri en hel dag!
  Jonas fått veta att han får börja skolan i Örebro nästa termin.

Nu avslutar jag för i dag. Önskar er alla en God Natt!. Jag är så tacksam för att jag fick iväg tidningarna, för vackra tulpaner, för att jag orkat med hela dagen och för att jag har en gammal skön säng att sova i.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar