måndag 23 november 2015

Måndag 23 november 2015. Lite nutid och lite forntid.

Kallt. kallt. 8 grader!Minus!
Kokade grönsakssoppa, gräddade pannkakor, som åts med sylt och grädde av mina två måndagsmatgäster. Isak fick långpromenad och jag skjuts till Träningen. Handlade lite i närbutiken där i dag en ung kvinna satt innanför dörren, en tiggerska!! Usch vad jag mår dåligt av att se detta. Hon pussade min hand när jag la en 50-lapp i pappbägaren! Önskar ibland att få komma till Rumänien eller Bulgarien och se deras elände. Går det inga charterresor dit? Till något bra hotell där vi kunde bo en vecka om det inte är kallt.

Jag är sen i kväll. Såg "Fråga Doktorn" i TV. Blev så ledsen av att se det unga fina paret där mannen drabbats av Alzheimers och de båda visste att döden snart skulle skilja dem åt. Kändes svårare än vanligt med tanke på att de är så unga. De har små barn därtill.

Nu dyker jag ner i Dagboken från 1993 och den 17 nov. där det står att jag besökt makarna Sundberg i Vivalla. (Som Håkan och jag brukade besöka när jag jobbade på Ria) Vidare till Ralf i Brickebacken. Sedan till Elsemarie Andreasson för att tala om makens begravning och en del bestyr  i samband därmed.På kvällen Studiecirkel.

18 nov."Bakat rågbullar till grönsakssoppan som tillresande ska bjudas på efter begravningen i morgon. Till Hovsta och Kristin. Bakat chokladkaka. Till Adolfsberg och hämtat grönsaker. Kokat stor gryta grönsakssoppa. Lagt mej kl 24.00. Som vanligt."
19 nov. Fredag. "Passat Linn ett par timmar. Hem och fortsatt med grönsakssoppan.
Till Immanuelskyrkan på en  "fin och minnesrik begravning." Uno var under flera år vaktmästare i Immanuelskyrkan och det berättas om hans böner till Gud för församling och besökare. Han var en tillgång för Riaarbetet i Örebro och fanns alltid med på våra möten.  Så omtyckt av alla. Han var ingen dussinmänniska och vi som var engagerade i RIA uppskattade honom verkligen och tomheten efter honom var länge märkbar.
110 gäster var med på minnesstunden. Innan släktingarna åkte hem bjöds de alltså på den omnämnda grönsakssoppan. Det står att jag är "hes och förkyld", vilket fick mig att bli sängliggande ett par dagar.
Den 21, söndag står det att jag lyssnade till Hans Janssons predikan på Närradion och att jag var ledsen för att ej kunna vara med på ungdomskonferensen! Har alltid varit ung inuti.Haha!

Följande dagar står det att Lennart handlat åt mig, att jag fortsatt att vara förkyld!
Förmodligen hade Stina skadat sin hand i den vevan för jag bakade tre sorters kakor och fruktkaka m.m. till Stina som skulle få det hemskickat  till Högskulla med några som skulle åka bil till Småland.
27 nov. Lördag. Målade, traditionellt till advent, rutor på fönstren i köket. Citerar ur boken:" Plockat fram ljusstakar. Det gjorde inte ont i hjärtat i år. Fast när Lasse hämtade mig på kvällen och jag såg
stjärnan i lilla fönstret lysa och tänkte på hur Georg sa att vi skulle låta den lysa för det skulle vara mysigt när vi kom hem då kom gråten ändå. Den har nog kommit vid advent år efter år och kommer förmodligen nu till helgen då det är första advent 2015.
Söndag 28 nov. Drack adventskaffe på morgonen med Elsemarie, Lasse och Linn. På kvällen med Ulla till Mikaelskyrkan på härlig julkonsert.

Så var november månad avslutad och det är dags för mig att sova. Jag har hela dagen varit fylld av stor tacksamhet över att dag efter dag få fortsätta att bo i detta land och ha allt jag behöver. Jag prisar och tackar dig, min Gud och Fader!! Nu ska jag sova gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar