söndag 22 november 2015

Lördag 21, Söndag 22 november 2015. Lite av varje och en del från år1993.

Visst är det trist! Vi fick dock bort snön och Bernard åkte hem med den! Så bra!
Isak och jag försöker gå ut i halkan. Jag är ytterst försiktig. På lördagen mötte jag grannen ett par hus bort. Vi pratade lite och han tog Isaks koppel och gick en sväng med honom. Senare på kvällen kom grannens fru och tog ut Isak på kvällspromenad. Underbara människor.
I morse gick jag ut en kort promenad med Isak och senare på dagen kom grannen åter och tog en lång promenad med honom.

Jag kunde då tacka genom att skicka med Tekakor, som jag bakade i går kväll medan Isak ivrigt väntade på att jag skulle gå till nattens vila så han kunde koppla av. Han är mer eller mindre orolig tills han ser att jag ligger i sängen. Först då slappnar han av och somnar. Sover hela natten till 8-tiden på morgonen.
Ingen vakthund precis men en familjehund i högsta grad. Jag var ej hemma när familjen hämtade honom men vet om hans glädje när han får se dem.
I kväll har jag varit hos Gustav, som fyllde 9 år. Roligt att träffa en del av familjen på diverse högtidsdagar.

Kylan håller i sig och jag har inte roligt ska jag säga. Borde kanske bo på sydliga breddgrader!
Äpplen på trädet är nu frusna, likaså de som finns på altan. Jag borde ha ett stort kylskåp i källaren för förvaring av äpplen. Jag har några i kökets kylskåp men alltför många blir frusna. Äppelmos kan man ju alltid göra men jag äter ju blåbär på gröten, så jag behöver inte så mycket äppelmos.

I dag pajade Bernards bil och han kom hit och satte på vinterdäck på Linns, sedan den 19 nov. min, bil och tog den genast i bruk. Lydia jobbar i Nora och kan nu använda denna medan deras egen repareras.
Det blev en annorlunda dag och jag bad ett par vänner, som skulle fikat här i dag, att komma vid annat tillfälle.

Nu lite från November 1993. 1 november. Jag åkte till moster Astrid, änka efter Georgs morbror och boende i Göteborg sedan många år.Roligt att träffa henne igen, 95 år gammal.
Nästa dag, åkte Majken och jag till Karin Eriksson, pastorsfru i Lesjöfors under vår tid där.
3 november hämtades jag av svåger Vidor, som körde mig till färjan, som skulle ta oss,Ulla och Lennart med sina barn, Elsemarie och Lasse med Linn, till Fredrikshavn i Danmark.
Nu fick jag också ta plats i Lennarts och Ullas Toyotabuss och vi gav oss iväg på "höstsemester" i Grönhöjstrand, där vi kom att bo så bra i en rymlig lägenhet.

4 nov. åkte vi till den "insandade" fyren och sedan handlade i Hjörring.
6 nov. packade vi för hemfärd. Emil, Kristian och jag åkte tåg från Göteborg till Örebro där pojkarna "bordade" Toyotabussen och åkte med Lennart till Hjortkvarn.  Ulla inväntade de två fosterbarnen Linda och Emelie, som varit i Stockholm under vår bortavaro och stannade över natten.

Söndag 7 nov. kom Kerstin och Awad  en stund och vi fick veta att de köpt hus i Glottra. Inflyttning 1 dec.
Sven, Kristin och Fredrik kom för att hämta en soffa till Fredrik. Kristin stannade till nästa dag.
9 nov. Ringt Elsemarie Andreasson som hastigt förlorat sin man, den fina Uno! Vi talade om begravningen och jag lovade att hjälpa dottern med servering av mat åt tillresande .

11 nov, Till Hovsta där jag stryker in tvätt. På kvällen barnvakt åt Linn.

Fredag 12 nov.Hämtat Jonas och Emil vid bussen. Bernard och Kristin kom senare.

Lördag 13 nov. Emil och Kristin överraskade med att ha bäddat och gjort så  fint i sovrummet! Gullungar!
Pojkarna gick på bio och jag skjutsade hem Kristin till Hovsta för hon hade någon övning som väntade där.
Linn kom och sov över och visade ännu en gång hur otroligt lite sömn hon ibland behöver.
På söndagen skingrades kusinerna återigen, men så roligt de haft!
Så var halva november avklarad och jag ska sova, i natt utan min lilla Isak.

Nu önskar jag er alla GodNatt. Sov Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar