tisdag 28 april 2015

Tisdag 28 april 2015. Strålande vårdag.Lite från år 1991.

Även i dag strålar solen och 20 grader mitt på dagen.
Att få ha sitt äldsta barn som pensionär är inte något självklart, men roligt.
I dag ville jag följa med till Maxi där det finns en skomakare som jag länge tänkt besöka för att hämta färdigt arbete. Dessutom köpa sådant som bara ICA har.

Nu till gamla tider. År 1991, 15 juli. Nu var det slut med resorna på Georgs årskort. De hade blivit många fler om mitt jobb ej infallit samtidigt som frikortets giltighetstid.
Hämtade min fina ,goda vän Doris för att ha henne hos mig några timmar. När jag lämnat henne på "hemmet", hennes boende numera, hann jag bara ut genom dörren innan jag började storgråta.Min älskade vän, som varit så klar i huvudet! Så svårt att se henne så annorlunda!

På tisdagen fick jag besök av Margit, en vän jag fått genom min medverkan i Närradion. En äldre underbar kvinna som bodde i min närhet och som behövde någon att prata med. Jag besökte också henne och hennes man ibland.
I dagboken för denna dag står det:" Känner att jag behöver gråta i kväll.Älskade Georg, Jag längtar efter dej. Jag glömmer dej aldrig!"
Nästa dag står det:" På jobbet hela dagen till halv sju. Har visst kommit in i en "downperiod",verkar det som. Gråter, åker till graven och gråter mera.

22-24 juli. Jobbar varje dag med besök, bakar till kyrkkaffet, ordnar personallunch, kvällsbesök hos Gurli. Elsemarie och Lasse kommit hem. Så roligt!
25 juli. Planerar Mikaelsveckan, bakar. Efter jobbet plockar vi jordgubbar, Elsemarie och jag.
Lasse åker till Hovsta och hämtar fyra barn. Inga namn i boken. Förmodligen ett par kusiner på besök, utöver Bernard och Kristin. Jag tar de fyra med mig till Hjortkvarn. Ulla och Lennart iväg på semester. Ska tälta på en holme, enligt min dagbok.

27 juli. Den romska flickan, Emil Kristian, Bernard och Kristin följer med mej till stan där jag bakar tårtor som levereras till Hjärsta Gård på kvällen, innan vi återvänder till Hjortkvarn.
28 juli, söndag. Bernard och jag skjutsar Petter och Jonas till tåget i Hallsberg. De ska åka till Mjällom, via Uppsala.  Vi andra stannar i Hjortkvarn. På tältmöte på kvällen.

29 juli kom Ulla och Lennart hem och jag åkte till Örebro igen.
30 juli bakar jag till eftermiddagens samling.  Den 31 bakar jag 140 bullar, 130 kakor,3 rulltårtor och en chokladkaka sedan vi haft arbetslag. Jag är mycket trött, vilket prästen Ingegerd ser och föreslår att nästa dag ska bli en ledig dag för mej.Så var juli månad år 1991 avslutad.

I dag  pratade vi lite om mitt "fall" på köksgolvet i fredags. Vi befarar en liten hjärnskakning eftersom jag varit så trött efter den bravaden. Sovit mycket,
  allmänt svag och lite huvudvärk så vi kom överens om att jag ska vila mycket, inte läsa eller titta på TV mer än nödvändigt. Det står så på Google. Jag ska rätta mig därefter.
Alltså blir det vila, vilket passar bra när det i alla fall är kväll. Sov gott, vänner och Gud, tack för att du hjälpte mej i dag när jag bad till dej! Du är både god och rolig! Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar