tisdag 14 april 2015

Tisdag 14 april 2015. Tandläkarebesök utan behandling. Lite mer.

Tisdag kväll och jag sitter här och tänker över dagen. Elsemarie åkte tydligen i morse till Stockholm med anknytning till jobbet. Vet ej vad. Jag kom iväg till tandläkaren, som sa att han tänkte inte dra ut några tänder, som jag laddat för. Prata skulle han och det var också bra. Jag ska tillbaka dit inom kort.
Då ska det bli tandutdragning.

Nu återvänder jag till år 1991 och vecka 15.
Så var jag åter i vardagen. Våra bönesamlingar på måndagsförmiddagarna fortsatte, som vanligt.

Vecka 15, den 8 april började mitt jobb i Mikaelskyrkan. Nu var mina 450 dagar med A-kassa slut och jag hade 5 månaders jobb framför mig. Ett jobb jag själv initierat och som jag hade stort intresse av. Jag skulle bistå Diakonissan Gunbritt, en fridsam, glad och snäll person.
Nu fick jag arbeta med människor igen, det finaste jobb jag vet.
Studiecirkeln fortsatte en kväll varje vecka.

Fredag och lördag återsamling i Bjärka Säby ang. den veckolånga kurs jag tidigare deltagit i.
Söndag 14 april (enl. dagboken):" I Mikaelskyrkan på Gudstjänst och kyrkkaffe. Jag är ledsen. Gråtit efter Georg. Åkte till graven med en blomma. Hem och grät ännu mera. Hos Kerstin en stund.

Vecka 16.Hos Gurli Holmer på middag. Studiecirkel, flera besök hos människor.Fredagen Riakväll. Dessa Riakvällar i Mikaelskyrkan hade kyrkoherden, Björn Svärd ansvar för och han höll sina enkla bibelstudier, som de närvarande förstod. Han såg till att alla på något sätt fick göra sin röst hörd i sång eller på annat sätt. Alla, även de som människor såg ned på, fick vara med och känna att de hade ett värde. Vi sjöng ibland sången "Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu, att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du!" Vi fikade och skrattade ihop. Det var då jag lärde mig orden, som Björn avslutade sina små anföranden med:" Ja, så här tror jag. Sen får NI tro som NI vill. Så enkelt! Denna kväll var vi ett 30tal samlade.

Lördag 20. Fredrik sov här i natt. Jag fick skjuts till tåget och i Göteborg mötte IngaMaj, svåger Vidor, Birgitta och Gabriella. Som vanligt ett varmt mottagande där.
När jag kom hem på söndagskvällen fick jag veta att Hans Wennerlund hastigt avlidit. Jag var ej personligt bekant med honom men visste vem han var och kom senare att delta med hans fru MajGun i hennes sorg. Vi grät tillsammans efter våra fina män.

Vecka 17 började med bön hos makarna Delhag på måndagen. Nästa dag besök hos Gurli.Resten av veckan besök hos flera, ej här namngivna personer. På LPmöte och en del annat bra.

I vecka 18 ingick Valborgsmässoafton som jag firade tillsammans med Kristin , Emil och Kristian i "Gåvan",Hjortkvarn..Stor majbrasa! Tog sedan barnbarnen med hem till Örebro där de lekte med varandra första maj. Bra för mig att ha annat att tänka på än brasan vid slottet ett år tidigare då Georg levde och jag hade mina aningar om "ond bråd död" Ändå kom den så oväntat när den kom.

Nu har denna dag också tagit slut och jag är så nöjd. Det blev en bra dag och nu ska jag gå till nattens vila. Jag har så mycket att tacka Gud för och det ska jag göra och även be för alla dessa som faller offer för ondskan dag efter dag. För onsdagen har jag vissa planer men jag kan ändra mej så det är nog bäst att ej berätta om dessa.
Avslutar med några ord ur psalm 23, en psalm som jag önskar att alla kunde utantill, något som jag uppmanat vissa barnbarn till. Med den psalmen i huvudet är man alltid trygg!
"Herren är min Herde, mig ska intet fattas. Godhet allenast och nåd ska följa mig i alla mina livsdagar och jag ska åter få bo i Herrens hus, evinnerligen. Med dessa ord inombords sover vi gott, kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar