tisdag 16 september 2014

Tisdag 16 september 2014.Nr 2. Lite från år 1988.

Här sitter hon, lilla flitiga mormor och stickar, åt sina barnbarn. Alltid något på gång.
Hittade det här fotot från ett besök hos oss. Hon tog vara på tiden! Tyckte inte om att jag  fastnade i en bok eller tidning när jag borde ha gjort något nyttigare. Själv läste hon gärna, men då på helgdagar, aldrig en vardag. På vardagar skulle man göra sånt som man kunde ta på, som syntes.

I går avslutade jag första halvåret av 1988.
Första helgen i juli kom Georg tillbaka till Figeholm. Vi hade plockat mycket smultron och åt smultronmjölk, som förr i världen står det i min bok.
Den 8 juli började Georg sin semester och vi åkte till Västergötland och hälsade på Georgs faster Märta. Tog på hemvägen  en tur till Vallersvik och hälsade på Elsemarie, som var där med "Kanal tre".
Den 12 juli fick vi kärt besök av Georgs 2 år äldre bror Lars och hans fru Berit som var ute på en liten
"nostalgiresa" i Nora-trakten där ju bröderna bodde några år i sin tidiga barndom.

15 juli åkte Sven och Maria med de tre yngsta barnen, Martin, Bernard och Kristin till Frankrike, där de hälsade på hos goda vänner. Fredrik ville inte följa med. Han bodde hos oss.


Socialen ringde och önskade att vi skulle ta hand om tre syskon från Örebro  som varit placerade flera mil härifrån på en bondgård men av viss anledning måste därifrån en tid.
Eftersom Kerstin och hennes man köpt villa nära oss så tog vi tillsammans hand om barnen.

Den 28 juli ringde Sven från Paris och sa att Maria fått ryggskott. Fredrik hade varit så ledsen för att mamma varit sjuk mycket på sista tiden och utbrast nu spontant: " Det var därför jag inte åkte med. Jag tänkte att mamma kanske blir sjuk."
 När han slutade skolan var mamma på sjukhuset och han kände på sig att det snabbt kunde förändras, trots att hon senare blev utskriven från sjukhuset och nu var frisk. Det är inte lätt att vara storebror alla gånger.
Den 30 juli kom Mikael tidigt på morgonen, på väg till England och sa adjö och tackade morfar med en kram för att han hjälpt till med utbärning av tidningar på helgerna och just den här dagen helt ensam.
Minns ej anledningen till Mikaels resa .Bara att han hade kostym och var så tjusig när han sa adjö!
1 augusti står det att Georg tog med sig Petter och Mattias till Stockholm." Elsemarie (och Lasse, som också var med i "Kanal 3" ) var lediga några dagar och åkte till Öland på en liten semestertripp. De var nu ett par och har så förblivit.

Jag tog samma dag våra tre små fosterbarn i bilen och åkte till Figeholm och hälsade på hos mamma ett par dagar.Barnen fick bada och roa sig.
Den 5 augusti kom det folk från Socialen och någon mera, som var involverad i barnens flytt. Barnens föräldrar kom också. Lillflickan grät. Jag skrev:" Det vore bättre med bara ETT föräldrabesök  pr vecka."
Sven och Maria kom hem men Maria hade fortfarande ont i ryggen. Bernard och Kristin här.
Den 8 augusti åkte Georg och jag till Uddevalla på en veckas kurs med Georgs jobb.  Det blev en fin avkoppling för oss hela veckan.Georg vaknade varje morgon kl.halv sex och tog sitt morgondopp, medan jag sov.
  Fosterbarnen hade varit hos Kerstin under vår bortavaro men kom vid vår hemkomst  tillbaka till oss.
De hade varit på psykmottagning och hos polisen genom socialens försorg.

22 aug. Joakim hade ont i magen. Tog taxi till akuten.Vi fick stanna där över natten.
 Soc. ber att vi ska ha barnen ytterligare några dagar. Jag har kontakt med deras tidigare fostermamma och vi räknar med att barnen ska tillbaka dit snart. Polisutredningen ännu ej klar.
Den 26 aug. tog jag, på uppdrag av socialen, de tre syskonen i bilen,samt mamma, som varit hos oss några dagar och åkte till den bondgård där de haft sitt tidigare fosterhem. En förfärligt lång resa då jag inte hittade  alla småvägar på landsbygden. Till slut kom vi dit vi skulle och vi var överens om att allt var ett missförstånd, som ej behövt lända till att barnen togs ifrån det hem där de varit så lång tid. Så galet kan det bli ibland. Barnen var så nöjda att vara tillbaka. Mamma och jag fortsatte till Figeholm Hon hade så ont i sitt ben och var så trött efter den långa resan.

Det är jag nu också så jag avslutar  augusti 1988. Segt år, detta.  Nu säger jag GodNatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar