söndag 14 september 2014

Söndag 14 september 2014. Valdag i Sverige.

Så var den stora dagen inne. Aldrig har jag under mitt långa liv varit med om en så brokig valrörelse. Man vet varken ut eller in. Om man inte, som jag,  bestämt sig för länge sedan. Alla partier har ju något som är bra och det gäller att ta ut "det gottaste".

Vilken strålande dag. Solen har värmt och klockan var i kväll halv sju när jag gick in från altan, då 20 grader. Tacksam är ordet. TACKSAM också för att jag föddes i just detta land , så priviligierad. Tänker på alla dessa som flyr sina länder, fast de bara vill leva i fred.
Att få bo i ett land där demokrati råder. Vilken förmån!

Hur var det han skrev, Levi Petrus? "Svenska folk du borde tacka Gud för landet han dig gav!" Den sången borde vi sjunga en dag som denna och annars också.
Besök av Linn och Sebastian på väg hem för att rösta i Växjö, gjorde gott.
Senare kom ett annat barnbarn och gjorde mig sällskap till middag, som i dag bestod av älggryta och en snabbgjord äppelefterrätt.

Nu finns det chans att sitta uppe länge för att se valresultaten. Det fanns en tid då jag gjorde det men nu  väntar jag till i morgon för att få veta.

Jag går tacksam till sängen. Mitt hjärta flödar över av tacksamhet för allt gott jag har fått utan egen förskyllan och utan att själv ha valt varken födelseort eller föräldrar.Gud ,tack för din godhet! Ber för alla, som inte får bestämma över sina egna liv. Det är ruskiga händelser vi får oss till livs i TV i dessa dagar. Nu fick jag telefonsamtal från mamman till 3åringen, vars födelsedagsfest jag ska övervara på lördag. Ska bli SÅ roligt att träffas. Nu säger jag GodNatt och Sov Gott!              

1 kommentar:

  1. Hej jag letar information om Figeholm förr i tiden. Jag letar information om min släkt, Johansson/Drott/Pettersson hette dom. Min farmor föddes där 1918 och hette Erna Johansson, bodde vid Salen. Hennes mamma född 1898 var också från Figeholm. Jag söker bilder från den tid de bodde där. Bilden på din blogg var verkligen fin. Vet du vad de som finns på bilden heter? MVH Annelie Stråberg i Kolmården

    SvaraRadera