onsdag 24 september 2014

Onsdag 24 september 2014.Omväxling. Lite år1989.

Ingen is på altan i dag. Ska vara milt väder en hel vecka. Minst!
Handlade i min "gamla" affär i dag. Inte så ofta där nu sedan Netto kommit nära min Träningslokal.
Gjorde Orientalisk kyckling för att ge bort. Passade bättre i morgon för den familj, som skulle få den.

Gick till Husgruppen. Det är alltid givande samtal där . Nu ska jag dra iväg till år 1989.
I mitt förra inlägg skrev jag om en liten 6åring, som kommit till oss genom polisens och  socialens försorg.
I min dagbok står den 24 januari." Pelle ( fingerat namn) kom. Ojojoj!"
Nästa dag står det att vi hälsat på hos Kerstin, handlat karameller på stan. Pojkens mamma ringt.
26 jan. "Pelles mamma ringt. Ej så bra." Vi är hemma i dag. Bakar bullar och pepparkakor.
Pelle sjunger emellanåt.Leker med kakmått som pratar.Sätter på tiduret och säger att han måste vara tyst tills det ringer. Sitter moltyst i ca 40 minuter.

27 jan.Både Pelle och jag vaknade klockan 6. På fm kom Pelles mamma och en socialsekreterare en stund. Pelle gråter för han är ledsen "inuti". Han känner sig alltid ensam för ingen på Lekis vill vara med honom. Han vågar inte heller åka hem för han är ej säker på mamma och alkoholen, anförtror han mej."Hemma luktar det öl, men det gör det inte här,"säger han.
Den 14 febr. var Pelle hemma hos sin mamma hela eftermiddagen. Den 15 febr står det att "han är förskräckligt skrikig och bråkig när han kommer från Lekis"
Modern vill ha hem Pelle och med socialens tillåtelse får hon det. Den 21 febr. åker jag dit med hans kläder. Jag har löfte av modern att ge honom "Barnens Bibel", som jag köper och åker hem till Pelle med, några dagar senare. Det jag nu skrivit står i min dagbok. Det finns flera lösa anteckningsblad där jag skrivit ned vad han sagt och tänkt. Undrar var han finns i dag!

I början av mars fick vi ta hand o ännu en 6års pojke med en alltför jobbig mamma, vilket jag snart kom underfund med. Jag skjutsade honom varje morgon till Lekis och hämtade honom på eftermiddagen.
I påskhelgen åkte vi hem till Figeholm. Georg och jag fick löfte av arrendatorn på Högskulla att få hyra en stuga på gården för att vara där hela sommaren. Nära vårt föräldrahem där Stina nu höll på med ombyggnad och mamma skulle få ha ett eget rum där.
Kändes bra att veta att få vara i mammas närhet och så få tillbringa sommaren i Figeholm, den lilla skärgårdsidyllen.
Nu är det dags att sova igen. Önskar oss alla en God Natt.
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar