söndag 1 januari 2012

NYÅRSDAGEN 2012

Ien bok ,som heter " Daglig Kraft" och som jag läser varje dag, står det för den 1 Januari:" Lev ej i det förgångna, blott i det närvarande. Använd det förgångna endast så som träden använder solljuset. De absorberar det för att till kommande dagar bevara dess värmande strålar.
Jag läste det i morse. För en dryg timme sedan började en dokumentär i TV 2, Namn: "Landet som inte längre är".  Det jag såg och lyssnade till skakade om mej ordentligt. Så nu kan jag ej tänka på något annat. Varför berörde det mej så djupt?. Ja först var det ju att allt utspelade sej i Småland. Nära Oskarshamn och mina hemtrakter. Plötsligt kom alla minnen från barndomsdagar hos farmor och farfar. Jag kände igen allt. Korna , hästen, katten, gemenskapen vid köksbordet, ostkakan, mattskurningen, " mockningen i laggårn",arbetet, missionshuset där man lyssnade till resepredikanter,radion som användes till att höra nyheter, morgonandakter och Gudstjänster, väggbonader. Mest rörd blev jag av att se den gamle mannens sorg när hans älskade Britta en dag ,tydligen helt oväntat, dog. Att sehonom sitta där med den för mej så välbekanta Oskarshamnstidningen och läsa Brittas dödsannons. Begravningen. Hans knäppta händer där vid köksbordet när han sakta läste psalmversen om Himmelen dit hans Britta nu gått före. När han talade om den starka Gudstro som de båda haft och som nu hjälpte honom att bära sorgen. 
Tacksam över att denna trygghet vi har i vår Gudstro och som så många människor har erfarenhet av,på detta enkla sätt förs fram i TV avslutar jag dagen på ett något annat sätt här i min blogg än vad jag från början tänkt.  Vi hörs "som vanligt" vid nästa tillfälle. Hoppas att ni ej tröttnat!!!

1 kommentar: