tisdag 14 mars 2017

Tisdag 14 mars 2017. Önskar bättre syn och att blåsten ska upphöra.

Jo, min syn har blivit sämre. Hörseln också. Det är plusgrader ute men det blåser. Jag har i tidigare bloggar ojat mig över blåsväder. Sviter efter barndomen med en uppväxt vid Östersjön. Detta "hav", som vi älskade men som också kunde bjuda på dånande storm, ofta i samband med mörker. Hujedamej!
Men nu till dagen! Vaknade klockan fem. SMS från Elsemarie på tåg mot Katrineholm klockan sex.
I dag hade allt gått bra. Smörgåsen kom med och ingen termos med kaffe hade stjälpts över bänk och lådor hemma i köket.(Som någon dag tidigare)

Vi kunde båda andas ut och jag slumra ytterligare några ögonblick.
Bredvid fåtöljen i vardagsrummet ligger Bibeln och Andaktsboken "Daglig Kraft". Dit går jag med mitt kaffe och bullen varje morgon. Läser och pratar med Jesus. Låtsas att han sitter mitt emot mig. Jag tackar honom för den nya dagen och för att jag kan gå ur sängen och mycket mer. Talar om mina önskningar och ber för alla de mina.

Dagen fortsatte med att jag ringde Britt, min bästis från skoltiden. Vi har i alla år haft kontakt med varandra. Sven ringde från affären. Något jag behövde? Han kom med en påse potatis, som jag önskade.
 Annelie och jag skulle ut på stan och fika men stannade hemma hos mig och hade en intressant stund vid fikat. Hon tog itu med alla vissnade blommor, som stod i köket. Tog dem till komposttunnan på gården, snyggade till det bland presenter och kuvert, tömde ytterligare några vaser med vissnade blommor. Gissa om jag var glad och tacksam för hjälpen, sömnig som jag var. Jag sov en hel timme i fåtöljen.

Inga ringde och kom hit. Vi fikade och hade en rolig stund då vi letade efter ett namn på en känd präst och bestämde oss för att inte ge upp förrän vi funnit det. Vi kom på efternamnet men fick pr telefon hjälp med förnamnet. Roligt hade vi åt vår glömska.
När jag fick ett telefonsamtal  gick Inga ut i köket där det torkades och plockades och blev så fint så jag erbjöd henne jobb som hembiträde men hon föredrog att lova hjälp utan att bli anställd. Bådar gott.
Samma löfte av Annelie!  Gud är god och ser till att skicka sina "änglar" när jag behöver dem.
Nu håller dagen på att ta slut. I morgon blir det en solig dag, hela dagen.säger TV.

I TVnyheterna pratas om att priserna på bostadsrätter och villor fortsätter att stiga. På grund av den låga räntan, tror man.

Nu till år 1996 och februari månad, som står på tur i  bloggandet om"forntiden".
1996. Febr. 1, torsdag. Lasse och barnen här på förmiddagsfika.
Jag åkte sedan till Hovsta där jag strök in all tvätt. Fredrik åkte med mej till stan.
2 febr. Min hyresgäst Maria är hemma i dag också. Jag hos Ulla Josefsson och Sylvia och äter svarta bönor tillsammans med Sören.
5 febr.Minus 19 grader. Brrr! Bakade semlor och rågbullar. Barnvakt. Linn och jag gjorde niggerbollar. Bönegrupp på kvällen. Börje, Gullan, Arne och Anna! Jonas sover över här.
7 febr. Filip här en stund på dagen.I boken står det:" Filip är visserligen busig men o så snäll och lugn. Lilla barn, som älskar att undersöka saker, som ej lämpar sig för hans ålder!
8 febr. Jonas fick matsäck med sig till Storstenshöjden . 9 febr Begravning i Filadelfia. Bara 4 anhöriga men många från församlingen. ? Bennman till hörde församlingen sedan flera år.
Underbart med Guds församling och gemenskapen!

10 febr Pojkarna från Hjortkvarn kom i går. I dag blir det kalas hos Linn, ett par dagar för tidigt.
Kusiner, farfar, farmor, Sven, Maria, Kristin, Kerstin och jag firade Linn, (4 år den 12 febr.)
11 febr. samlades vi i Hovsta hos Kristin som fyllde 14 år. Jag hade bakat vaniljbullar och rågbullar som pojkarna och jag tog med dit,som jag lovat. Där serverades middag. (Jättegod som vanligt).
Friterad camembertost med sylt till efterrätt. Många gäster på kaffekalaset.
12 febr. står så intressant men sorgligt. Hämtade barnen på Dagis 16.30 sedan jag baxat ut bilen, som stod för långt till höger i garaget. O vad jag önskar att mitt vänstra öga ska bli bra! ( På grund av den dåliga synen så ställdes bilen för långt till höger trots att jag verkligen gjorde mitt bästa för att få den på mitten.) Vad jag led av detta!! Kristin ringt och vill bo över här i morgon natt. Linn fått en cykel.
13 febr. Jonas sovit här i natt. Jag ska hämta barnen på dagis. Elsemarie på hembesök hos elever. Fjärde och sista veckan. Skönt för oss alla.

Så har halva februari försvunnit. Nästa halva börjar med födelsedagsfest. Igen!!

Nu är dagen slut och jag går tacksam till sängen i tro att jag skall vakna full av arbetslust i morgon bittida!  Nej, jag bara skojar!! Men nu är jag trött. Tänk vad Gud är god! Så mycket hjälp jag fick i dag, när jag verkligen behövde det!! Sov Gott alla mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar