onsdag 22 mars 2017

Onsdag 22 mars 2017. Vårdcentralen? Nej! Näsblod? Ja. Besök av barnbarnsbarn räddade min dag. Kortisblogg!

Lägg till bildtext




Vaknade klockan fyra. Låg klarvaken till halv sju då näsan började blöda. Fick med hjälp av papper så pass mycket stopp så jag kunde somna. Klockan tio skulle jag vara på min Vårdcentral och få träffa min favoritläkare. Klockan nio vaknade jag och hoppade snabbt ur sängen, glad över att jag hade somnat om och att jag skulle hinna.
Nu började näsan blöda rejält. På med morgonrock och insåg snart att jag inte skulle kunna klä mig.
Försökte ringa Vårdcentralen. Efter några försök kom jag till en telefonsvarare för vilken jag berättade om min situation. Papperstussar i näsan byttes under tiden.

Efter konsultation med dotter, distriktssköterska, blev jag påmind om att klämma till på rätt ställe på näsan och se, det hjälpte men då var "min tid ute".

Efter min kontakt med Vårdcentralens telefonsvarare blev jag uppringd av syster Karin, som hade pratat med doktorn och jag fick rådet att åka till akuten om  näsblodet fortsatte. Efter en stund ringde samma sjuksköterska igen och frågade hur jag mådde. Jag har tidigare sagt att jag är så nöjd med min Vårdcentral och jag säger det nu igen. Man känner sig verkligen omhändertagen!

SMS från Lydia.Passade det att hon  kom tillsammans med två av barnen och hälsade på klockan två? Jovisst.Att träffa små goa barnbarnsbarn tackar jag inte nej till. De kom och hade många godsaker med sig. Vindruvor, jordgubbar,champinjoner. Vi drack saft (!), jag kaffe(!) , åt smörgås, bullar och fina jordgubbar med grädde. Fotbollsspelaren Alfred hittade fotbollen, som låg på sin plats och då är det roligt att vara i närheten ska jag säga. Hans kärlek till fotbollen går ej att ta miste på.  Lillasyster Amelie satte sig på pianopallen och mumlande "läste" ur en bibel som fanns i hennes närhet..  Blivande teolog, som sin moster Ester och morfar?

  De käpphästar jag har i hallen missar inte de små barn som kommer hit. Snart var de i färd med att springa runt i huset i sitt lekande. Härligt!

Så återstod besöket i den närbelägna lekparken. Dit gick vi alla fyra och roade oss innan pappa Bernard kom för att göra sällskap hem med de sina.

Sådana här dagar är så värdefulla för mig. Dagen avslutades bättre än den började.
Nu ska jag smörja näsan med olja för att slippa näsblod, enligt tips av Lydia.
Innan familjen åkte hem fick de tillåtelse att plocka av de snödroppar som finns utanför mitt hus.

Roligt att avlyssna de små när de lägger tillsammans sina blommor och en av dem säger:" Det här kommer mamma att tycka om!" Barn är underbara! Så överlämnar de buketten till föräldrarna innan den lilla familjen åker hem. Ska försöka få med något foto från dagen.

Nu hoppas jag att jag får sova gott i natt! Utan huvudvärk och näsblod. Så tacksam för dagen, som trots dålig början dock blev en bra dag!
Nyss ringde Annelie och i morgon förmiddag kommer hon hit för att fika med semla.
SÅ roligt det ska bli!
Nu säger jag GodNatt! Sov Gott! Gud har omsorg om oss. Vill oss alla väl. Vill ha kontakt med oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar