fredag 9 september 2016

Torsdag 8, fredag 9 september 2016.Lite nutid och lite dåtid.

Så håller den här dagen också på att ta slut. Det är fredag. Jag vaknade med en bön om att få energi och arbetsglädje, men fick ej bönesvar. Kanske det krävs lite disciplin från min sida också. Alltså blev det en dag då ej mycket blivit gjort utöver tittandet på prins Alexanders dop i Drottningholms Slottskyrka.  Tänkte i dag på att kungens äldsta syster Margareta är född samma år som min lillasyster Stina. Då var jag 7 år. 
Att bo så nära Öland gjorde att vi hade chans att besöka Öland och Solliden ibland. Särskilt när vi hade långväga gäster blev det en tur med färjan till Öland och Solliden. På något sätt har man följt kungafamiljen genom åren. 
Jag hade tänkt mig en dag i trädgården i dag men därav blev alltså intet.
I går, torsdag fick jag tidig morgon SMS från Ulla, på väg med tåg till Stockholm på konferens ang jobbet. Ungefär samtidigt SMS från Elsemarie på väg till jobbet i Katrineholm. Fram på dagen telefon från både Kerstin och Sven. Roligt att ha kontakt med barnen.
Om jag fattat rätt så var det någon form av avsked för Elsemarie från KomVux här i kommunen på kvällen. Hon är glad att åter få jobba med Grundskola och Gymnasium, som passar henne bäst.

På eftermiddagen kom en kille, som är med i Husgruppen och som lovat stå för maten i går kväll. Han lagade maten här, i mitt rymliga kök och vi gick den korta vägen till vår husgruppsledare, där vi åt Chili con carne och hade, som vanligt, en fin stund med mat, bibelundervisning och samtal med Gud.
 I morgon är det Församlingsdag i Lundhagskyrkan Hovsta. Om jag orkar tänker jag mig dit.
Har inte känt mig i toppform i dag, precis. Vet ej om det är lättja eller något annat. Blev ändå glad av små saker, som hänt  i dag och då jag förstod att Gud hade sitt finger med för att uppmuntra mig. Sådant är roligt att se och då skrattar jag och säger till Gud:" Så rolig du är Gud. Tack för det och det och det!" Det är i de små sakerna vi lär känna hans omsorg och trofasthet. Arbetslusten som ej kom i dag infinner sig väl någon annan dag. Ska ringa min städhjälp nästa vecka!

Nu ska jag beta av lite från år 1995. Hade avslutat april så nu går jag till maj månad.
Ser att jag i slutet av april gjorde diverse stora inköp av kem.tekn. varor och en del kläder. Hann också med ett besök på Mc Donalds med Linn och hennes mamma. Linn, 3 år, frågar mej:" Kan du säga Mc Donalds?" Efter tre försök blir jag godkänd. Hon vänder sig till Elsemarie och säger: " Mamma, nu har hon lärt sej!" Jag skriver detta från min dagbok.
I den ser jag också att de stora inköpen tydligen hade med en kommande resa att göra.

När Georg levde och ofta jobbade som guide var jag vid några tillfällen med honom till bl.a. Israel där våra vänner Noah och Abdullah bodde i en by nära Betlehem.
Visst hade jag önskat att få komma dit igen men sorgen efter Georg tog ut sin rätt och jag väntade på att jag skulle få mod att ge mig iväg dit. Denna gång gjorde jag sällskap med en barndomsvän, Majken Enoksson, vars man hastigt avled ett par år före Georg. Deras dotter var gift och bosatt i Israel så nu gjorde vi sällskap. Majken, hennes Rune, Georg och jag umgicks emellanåt , då våra män levde. Majken var mig till tröst då jag blev ensam. Hon hade upplevt smärtan av att bli ensam kvar.

 1 maj står det att jag packade resväskan ( något, som Georg alltid gjorde när vi reste tillsammans.) och plockade sedan ur hälften, som jag lämnade hemma.
Jag bodde hos Majken i Göteborg och vi åkte från Landvetters flygplats den 2 maj.

Nu är det dagboken som gäller. Majken och jag åkte var och en till sitt boende.
Jag blev väl emottagen av mina underbara arabiska vänner, Abdullah och Noah samt dottern Shireen, som ju varit hos mig i Örebro. Om detta har jag tidigare berättat.
 Maj. 3 Abdullah och Shireen till skolan och jag fick god breakfast av Noah.
Vi åt Mansaf och vi åkte till Herdarnas äng, ganska nära. Hälsade på hos Birgitta och Håkan Sandvik på hemvägen.
Maj.4. Åt Fetta (?) till middag, hälsade på hos Abdullas mamma, åkte till berget Kremizan, besökte marknadsplatsen och kondis. Hem och kokade saft och sylt av nyinköpta jordgubbar. Konserverade Äggplanta. På kvällen var jag med Noah på möhippa.
Maj.5. Greenleeves till middag, Dadlar till efterrätt. I dag på besök i brudens hem. Stor samling av släkt och vänner. Jag undrade varför bruden grät och fick till svar att det var känsligt för henne och hennes familj för efter vigseln kom hon att tillhöra makens familj. På kvällen var det party, där Noah och Abdullah var med.

Maj. 6. Hälsade på i skolan där Abdullah är rektor. Åt Greenleeves i dag också. Så otroligt gott!! Som f.ö. all mat ,varje dag! Denna dag åter i brudens hem och på vigsel i kyrkan. På kvällen är jag ensam hemma medan de övriga är på Party för brud och brudgum.
Maj. 7. Kyligt i dag. Borde inte ha lämnat träningsoverallen hemma.
I skolans kyrka, hälsat på hos farmor. Rensat persilja, som skulle frysas in.
På barndop i Grekisk ortodoxa kyrkan. Hem och hackade persilja till potatissallad. (se recept står det. Undrar var jag skrev det) Middag hos Släktingar. På kvällen besök hos en familj. Såg film där Georg fanns med!!!
Märkligt nog så står det inget mer i dagboken förrän den 16 maj då vi åkte hem. Måste väl ha skrivit i någon annan bok. Ack ack ack! Jag och alla anteckningar!

Nu får det alltså bli natt så jag säger Sov Gott till er som hinner läsa före sovandet. Jag är nöjd med att se en skymt av sängen. Hoppas på en bra morgondag. I Närradion sjungs det fina låtar att somna till. "Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är!"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar