torsdag 29 september 2016

Torsdag 29 september 2016. Vilken kurs valde jag i kväll?

Alla dagar har något nytt att bjuda.
I dag tog jag Färdtjänst till de små tvillingarna, Wilma och Edvin. Egentligen tog jag mej dit för att få träffa deras mamma men att se ett par små tvillingar är också roligt även om jag många gånger deklarerat att jag inte är någon stor älskare av babies.. Gillar dom från  ett och ett halvt års ålder och sedan hela livet. Men de log mot mig så länge de hade mamma inom räckhåll. Det gladde mig.

Nu ska jag först, som sist tala om att det regnade på förmiddagen och i kväll blåser det förskräckligt.
Som jag tidigare berättat så är blåsväder det sämsta väder jag vet. Möjligen min uppväxt vid en vik av Östersjön där det kunde blåsa friskt, som finns någonstans i mitt undermedvetna.

Färdtjänsts chaufför, som körde mig hem, blev intresserad av min lilla röda bil. som står här utanför och är till salu. Jag hade inte bilnyckeln tillhands i dag så vi får se om han återkommer i morgon.

I kväll har jag varit i Filadelfia, där det pågår fyra olika kurser. Alphakurs, som jag tänkt vara med i, en kurs i Bibelkunskap, typ Bibelskola, en "Grubbelkurs" där många stora intressanta frågor behandlas, samt en kurs bestående av filmvisning. I kväll på arabiska med engelsk översättning. Kommer vid senare tillfälle att visas på annat språk.

Jag var vid ankomsten något osäker vad gäller val av kurs. Hade, innan jag gick till kyrkan, pratat med Gud och bett honom att leda mig. Jag kom innanför ytterdörren samtidigt med 2-3 män, som jag uppfattade som talande arabiska med varandra då de valde litteratur från ett bord där sådan fanns att hämta och ta med sig . Jag passade på att, när jag hälsade, säga Marhaba, som betyder goddag eller hej. Av bara farten fortsatte jag med att säga ytterligare tre ord, som jag inte hade glömt av de ord jag för flera år sedan kunde. Männen verkade bli imponerade, men försvann, för att senare återkomma.
För min del hade den korta kontakten gjort att jag visste i vilken grupp jag skulle vara.

Alphakurskvällar, nu utökade, inleds alltid med måltid tillsammans och i kväll bjöds på chiliconcarne med grönsaker. Församlingens pastor, Anders Sundström berättade vad vi skulle få att äta och en del annat och  ett par av deltagarna, som var duktiga på svenska översatte till arabiska och persiska.

Vi var många som satt runt borden för att sedan dela upp oss i de olika grupperna. Jag visste, vid det laget, var jag skulle vara så plötsligt satt jag där framför filmduken tillsammans med vänner från Syrien, Somalia, Burma, kanske från ytterligare länder och några från Sverige.
Så intressant! Kvällen avslutades med fika då vår grupp satt vid samma bord. Räknade ej men tror att vi var mellan tio och femton personer i vår grupp. Som avslutning bad vi bönen, som Jesus lärde sina lärjungar, "Fader vår, som är i Himlen" först på svenska och sedan på arabiska för de som kunde det språket och det var de flesta.
Varje onsdag har vi i kyrkan något som heter Lässtugan där invandrare får hjälp av svenskar med läxor och svenskaträning.
Ja, så blev kvällen, i stora drag och jag är glad över att jag fick åka med mina fantastiska vänner, Jonas och hans fru Annelie, som liksom jag fick skjuts hem innan Jonas fortsatte till Kumla med deltagare därifrån. Den rymliga bilen kom väl till pass en kväll som denna.

Det fortsätter att blåsa ute och jag ska gå till sängen. Om det nu är möjligt att somna med denna blåst utanför och min avoga inställning till densamma!!
Sov Gott, vänner! Herren välsigne oss och bevare oss!
Något har hänt med avloppet medan jag varit borta. Fattar inte men det verkar som om stoppet är borta och jag tackar Gud. Återigen !
I kväll ramlar många fina äpplen i Örebro till marken anar jag, men värre saker kan hända.
Jag är så glad för att jag fått träffa kristna vänner från andra länder i kväll. Det är förunderligt med den kristna gemenskapen, som inte vet av några gränser. Jesus lever!

Nu ska jag försöka få med foton på de fina tvillingarna och deras mamma. Hoppas att det lyckas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar