tisdag 13 september 2016

Tisdag 13 september. Utan Jesus skulle jag inte klara mej ! Så ofta jag känner av det. Oj vilken sommar det har varit i dag!

En helt underbar dag har svunnit hän! Strålande sol och varmt. Tyvärr kom jag på det alldeles för sent så jag har tillbringat alltför mycket tid inomhus. Kokat sylt av de där blåbären som var blandade med lingon. Bärplockaren sorterar inte så det tänkte jag göra. Gällde bara en dryg liter. Gav upp på en gång. Hällde alltihop i en kastrull tillsammans med lagom mängd syltsocker. Så var det problemet ur världen.
I går glömde jag att ta med min iPhone till träningen. Hade fått tre samtal varav ett gått vidare till röstbrevlådan.  Det var från en läkare på USÖ som ville prata lite med mej. Han hade så vacker röst. Jag tänkte att en person som har så vacker röst måste vara ganska ung. Plötsligt kom i mitt minne upp när någon för många, många år sedan sa till mej att jag hade så behaglig telefonröst. Nu är min röst skrovlig för jämnan och då är det kul med det där minnet att ta fram ibland. Nu gällde det en annan person!
Jag tänkte att när den där läkaren ringer igen så ska jag fråga om hans ålder.
Av hans sätt att uttrycka sig och förklara sitt ärende borde han vara minst medelålders. Men rösten? Nej, den måste vara en 30-årings! En sådan kan väl också framföra sitt ärende på samma sätt som en lite äldre. Men jag fortsatte att fundera. Kanske för att jag själv inte gillar min egen röst och jag blev medveten om skillnaden.

I dag ringde han och jag svarade.  Han framförde sitt ärende. Jag sa sedan att jag ville ställa en fråga om hans ålder. Skrattande undrade han varför jag ville veta det. Jag sa: "Du har så vacker röst" och jag blev så nyfiken på din ålder. Han skrattade igen och sa:" Jag är 65 år så någon mer erfaren läkare kan du aldrig få.
 Nu är det så för min del att om läkaren är ung eller lite äldre betyder ingenting i min värld av okunnighet om fysiologi.
  Men rösten! Den borde tillhöra en ung person och nu får jag veta att den tillhör en person på gränsen till pensionär. För två dagar sedan var jag ju med om en liknande händelse när jag åkte Färdtjänst.
Men den gången hade det ju med utseendet att göra!

Vi pratade lite mer om ålder och alldagliga ting innan vi avslutade samtalet som befriade mig från dessa viktiga funderingar!!!
Dagen fortsatte med samtal från Linn, på väg hem i bil från Kalmar till Växjö. Både hon och hennes mamma pendlar nu till sina nya jobb.
Sven och Maria skulle till Maxi och undrade om det var något jag behövde. Jag handlade i min Närbutik i går, men tycker om att se omsorgen om en gammal farmor!

Jag har varit lite yr i dag och kom på att jag kanske skulle må bättre av att inte vara som fru Kantarell bort i enebacken. Tidigt uppe, sent i säng. Jag tänkte faktiskt på den låten när jag vaknade i morse.

I dag har Riksdagen öppnat för nytt verksamhetsår. Kungen var förstås på plats, som brukligt är vid denna stora högtid.

Jag har vattnat min blomkärra i dag. Plockat nedfallna äpplen fast fortfarande finns de flesta på trädet. Vinterfrukten, alltså! Sommarfrukten har ramlat och blivit förstörd. Det är så gott om frukt i år.
Jag har mer än jag behöver så om två, tre veckor finns här att plocka IngridMarie, om någon så önskar!

Nu säger jag GodNatt och tar kortaste vägen till sängen. Sov Gott, kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar