lördag 24 september 2016

Lördag 24 september 2016. Födelsedagskalas. Lite forntid.

Hämtades av Kerstin till vår vän Solevis födelsedagskalas i Vasakyrkan. Så roligt att vara med.Kerstin och Solevi var med i samma ungdomsgäng i Filadelfia i tonåren och naturligtvis var de ibland hemma hos oss.
För min del hade jag långt tidigare träffat Solevis föräldrar. Redan under min tid i Stockholm då Georg och jag var förlovade så träffade jag dem hos Georgs föräldrar.
 När Georgs far var pastor i Nora Baptistförsamling
 på 30-talet fanns i församlingen evangelister anställda. Dessa hade möten på s.k. utposter, byar och samhällen i bygden. Då var det cykel som gällde. Evert Eriksson var en sådan evangelist och vänskapen mellan Georgs familj och Evert bestod genom åren.

 På min tid i Georgs familj fanns ju även mamma Svea med. De var då missionärer i Indien eller var på väg dit.  Då vi kom till Örebro 1965 fanns deras fem barn i Örebro och det blev naturligt att träffa dem. Solevi, som äldst, hade ansvar för sina syskon, Hon var, och är, en fantastisk människa, som jag och många med mig beundrar. När syskonen klarade sig själva åkte hon tillbaka till Indien där hon levt sina första barnaår. Gifte sig med en indisk pastor, som reser i Indien och andra länder och har Bibelundervisning. Är ibland  i Sverige och då mest hos sin fru i Örebro förstås.
Evert och Svea är sedan flera år hemma hos Gud.

. Så många välförtjänta fina ord fick Solevi höra i dag av syskon och barn. Själv tänkte jag  bakåt i tiden, på hennes föräldrar och hennes syster Hillevi, som  omkom i en bilolycka i Indien. Som vi alla då tyckte var alldeles för tidigt. Att lyssna till "lillebror", som blev hemskickad från Indien till sina syskon i Örebro, tolv år gammal, och hans varma ord till storasyster, rörde mig till tårar.  Jag minns den tiden och de fina ungdomarna.
 Kerstin skulle till sitt jobb så vi måste lämna festen i förtid.

Så det blir när jag "förlorar mig" i minnen. Men det är ju så man lever när man blir gammal. Tänker bakåt och tar en dag i sänder framåt. Mesta tiden har vi ju, trots allt, bakom oss i min ålder.
Hoppas att det kom in mycket pengar till det projekt i Indien, som Solevi önskat få pengar till. I stället för presenter.

Bäst att jag betar av en vecka till från år 1995. Fram med dagboken!
Juli 30, söndag. Stina, Lova, Kristin och jag åkte til "Gropen" en sväng innan Kristin tog med Lova till Hovsta för att sova där. Roligt för tjejerna!
Juli 31, måndag. Anders hämtat Lova. Stina, Alexander och jag till Ralf i Brickebacken med tvätt som jag fixat. Inte långt från Ralf bodde Stinas goda vän Margit Lindkvist så vi gjorde ett besök där också. "Svart på Vitt" hade konsert på kvällen. Eller något slags avslutningsfest?

Augusti.3, torsdag. Klockan 12 åkte Kristin, Stina, Alexander och jag till Figeholm. Bodde första natten i Filadelfiakyrkan för samma dag hade Ulla och Lennart, Elsemarie och Lasse med sina barn och kusin Bernard åkt till Högskulla och bodde i Stinas hus, helt eller delvis, vet ej!

Augusti.4,fredag. Skjutsat Bernard och Jonas till tåget i Oskarshamn för vidare färd mot Linköping.
Ulla och Elsemarie med sina män på sjön i den ljumma sommarkvällen. Fick en ide' om att bygga en liten sommarstuga på Stinas tomt om hon skulle tillåta.
Augusti.6. Söndag. Sven och Maria till Stockholm och firar sin bröllopsdag.
I Högskulla befinner vi oss vid sjön större delen av dagen. Sen eftermiddag åker vi, Kristin och jag, till Hjortkvarn där Sven och Maria hämtar.

Jag skriver lite utförligt för att väcka minnen hos de mina! Men nu tar jag nog kväll ändå!
Sov Gott alla mina vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar