lördag 17 september 2016

Lördag igen! 17 september 2016 Jag både bloggar och bakar FinskaPinnar..

Ännu står den gamla kärran med alla blommor kvar.
Att plötsligt komma på att bullarna är nästan slut och Finska Pinnarna likaså, eftersom jag brände de flesta vid förra baket.Det kräver handling! Nu har jag bakat en plåt F.P.i kväll. Inte en pinne bränd!
Bullarna klara. En deg till drömmar får nog vänta till i morgon för nu ska jag skicka iväg en liten blogg till alla er som läser den som godnattsaga så ni kan lägga er i normal tid kanhända.

Summera dagen en dag som denna tar inte lång tid beroende på att jag förutom några telefonsamtal inte uträttat så mycket.
" När kvällen kommer får den late bråttom", var ett ordspråk som jag ofta hörde min mor säga. Jag tror, särskilt till och om mej. Och sant var det.
Tänker ofta på mamma. Särskilt när jag bakar. Minns hur degen såg ut när hon stjälpte upp den på bakbordet, bakkniven med brunt träskaft. Bakplåtarna, "smörsnäckorna", som hon vred till så fint, Den fyrkantiga plåtburken, modell större, där bullarna förvarades i skafferiskåpet i förstugan utan eldstad. Bullarna brukade ta slut på torsdagarna. På fredag var det dags att baka igen. Aldrig på en kväll, som jag gör. När fredagskvällen kom var de nedplockade i burken sedan vi naturligtvis fått så många vi ville ha.

Minnena rullar på. Beundrar vår mamma så mycket. Ensamkommande, i ordets rätta bemärkelse, med en uppväxt i fosterhem utan kärlek men som hade så mycket av kärlek att ge till både sina egna och andras barn. Karaktärsfast och arbetssam, "så in i vassen"! Jag tror att alla förstår vad jag då menar. Hahaha!
Ja så "föll då äpplet en bra bit från päronträdet" som pappa Georg skämtsamt brukade säga!
Jag är dock tacksam för det jag uträttat i dag, även om det ej är så mycket.

Att gå här i kökets tystnad och prata med Jesus är inte heller så dumt. Han är jämt med mig och vi har faktiskt ganska roligt tillsammans. Solskenssångaren, som han kallades, Hultman, sjöng i en låt " Vi trivs så gott tillsammans, min Frälsare och jag" Så upplever jag vårt förhållande, också!

På väg hem från fotbollsmatchen tittade Tobias in. Han skulle hem och fixa mat tills en kompis skulle komma i kväll.  Med kyl och frys välförsedda med mat så kan det ej vara något större problem.

Nyss ringde en vän, som ville gå med till kyrkan på torsdag för att börja Alphakursen. SÅ roligt.
Nu har jag suttit här och vilat lite så jag ska kolla om jag har energi tillräckligt för att baka ut den kakdeg som ligger i kylskåpet och väntar. Eller så gör jag det i morgon.

SovGott, alla vänner! I kväll jobbar Kerstin natt och Kristin är på en kompis bröllop. För att berätta något av det jag vet om familjen. Efter några få dagar av högsommarvärme börjar det nu bli kyligare.
Ännu är det långt kvar till jul, snö och kyla, dock!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar