onsdag 20 augusti 2014

Onsdag 20 augusti 2014 och lite mer.

Isak väntar på en bit godis.
Sakta, alldeles för sakta, skrider bloggskridandet framåt. Jag måste ju hinna ifatt mig själv! Ska åter till forntiden inom den närmaste framtiden.
I dag kom min syster hem från sjukhuset där hon varit ett par dagar. Alltid skönt att vara hemma.
Min bror har jag pratat med i telefon. Han har mycket dålig syn men trots 90 år fyllda går han varje morgon upp klockan fem, äter frukost och går till bussen med avgångstid 6.15 från hållplatsen i närheten av bostaden. Åker till simhallen och simmar 100 meter, tränar och tar bussen tillbaka hem. Naturligtvis träffar han likasinnade i simhallen och det blir en pratstund, förmodar jag.

Inte ofta tittar jag på mina mail men i dag fick jag plötsligt för mig att göra det.  Intressant nog hade Cajsa, (sjukgymnasten på Gräddö), som ni, som följer min blogg, minns att Ulla och jag vid vårt besök på Gräddö i april träffade, just i dag skickat ett mail. Hon berättade att en av de personer, som vi ytterligare träffade och som är engagerad i Gräddö Hembygdsförening, har givit ut en liten skrift om min mormor "Änlamakerskan Alva Nordberg." Folk, boende på orten, läser den och det blir  också något för Ulla och mej att läsa. Ser med intresse fram emot detta. Cajsa skrev också att folk i bygden nu
 uttryckte sitt intresse av att få besök, när de nu fått veta att ett barnbarn till Alva finns kvar .
 Mormor bodde egentligen i Stockholm, men bodde en del hos svärföräldrarna på Gräddö, som jag har förstått det hela. Åter grips jag av den där smärtan  att jag ej tidigare fick veta, det jag vet i dag.
Samtidigt en stark känsla av tacksamhet att till slut ändå få många pusselbitar att plocka samman.

Fick faktiskt i dag iväg ett brev till en veckotidning med bön om hjälp. På Gräddö kunde man nämligen berätta att,  för ett antal år sedan, en veckotidning skrivit om mormor.Kanske kan jag få tillgång till en sådan tidning framöver.
  Nu ska jag nog ta kväll. Är tacksam för att min arm blev så bra på kort tid. Tack Gud!

Branden i Sala har nu gjort sitt och inga nya bränder har blossat upp.
Men, om det brann i Salatrakten, så är det nu översvämningar på andra håll och det blir bara värre och värre.
I Irak har en amerikansk journalist halshuggits av IS, som tycks ha dolda resurser för att fortsätta det hemska de håller på med. Svårigheter i flera länder gör att skaran av flyktingar blir allt större. Till Sverige kommer många och det är oerhört svårt att skaffa bostäder åt alla.
Nu säger jag GodNatt och Sov Gott! Mot det onda! För det goda! Gud är god! Amen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar