fredag 29 augusti 2014

Fredag 29 augusti 2014. Återblick på år 1986 och 1987.

Jag skriver tidigt i kväll. Dagen är ej slut så jag börjar med forntid.Alltså år 1987 och 86.
Jag avslutade år 1986 med att berätta om att min syster IngaBritta och hennes man Vidor var hos oss i november då Vidor fixade med trädgården. Glömde något annat som hände detta år.Om Georgs 60årsdag berättade jag, mycket kortfattat, ser jag nu när jag går tillbaka i mina bloggar.

Jag nämnde om festen vi hade i augusti 1986. IngaBritta och Vidor var med. Dagen efter festen åkte de hem och Georg och jag följde efter till Göteborg för att ett par dagar senare påbörja vår planerade gemensamma resa till Israel. I Köpenhamn skulle vi ta flyg direkt till TelAviv. Vidor och IngaBritta hade s.k. standbybiljetter och fick sist av alla stiga på bussen som skulle föra oss till planet. När vi redan satt på bussen kom någon med bud att de måste stiga av.
Ok, de visste ju vilka regler som gällde. (Vidors dotter Birgitta hade anställning på SAS och det gav en viss favör till familjen)
De båda ordnade en trevlig kväll och tog in på hotell över natten. Nästa dag när Georg och jag vilade mitt på dagen hade det kommit telefon från TelAviv att de fanns där och ville bli hämtade. Vi hade med hyrd bil dagen innan åkt till Beit Sahour, ett samhälle utanför Betlehem, där våra vänner bor och även har en rymlig bostad i anslutning till sitt eget hus. Studieförbundets stipendiater brukade bo där och Georg skötte kontakten med husvärden.
 Vi blev förstås glada att de kom så snart och det var roligt för oss att hämta dem. Bilen hade vi under de 10 dagar vi var i landet. Vidor hade tillsammans med sin hustru Christina varit där och han hade  ofta sagt att han så gärna ville att IngaBritta skulle få göra en resa dit.

Att resa med Georg som guide betydde att man fick se mesta möjliga och hans många kontakter , som han fått under årens lopp, var en tillgång för oss att få ta del av.
Jag har tidigare berättat om och visat foton på olika platser så jag nöjer mig med att visa några foton som togs med Vidors kamera och som i ett album senare skickades till Georg med tack för hans insats.
På de foton jag hoppas att få med i denna blogg finns ett, som jag vill kommentera lite särskilt.
Vi kom till Galileen och kibbutzen Ein Gev där vi välkomnades med att äta en underbar måltid tillsammans med två "chefer", som blivit Georgs vänner efter alla besök .

När vi satt vid matbordet ledde samtalet till att vårt värdpar fick veta att IngaBritta i många år varit bosatt i Brasilien. Men o, då måste hon få träffa en tjej, som arbetade på Kibbutzen och som var från Brasilien. Om jag minns rätt så var hon ensam från det landet och hon skulle nog gilla att få träffa någon som talade hennes språk. Trodde hennes chefer. Sagt och gjort. De skickade bud efter henne och hon kom på nolltid. Nu fick vi vara med om något som närmast liknande en show när dessa två, talande samma språk, i ett nu var inne i högljutt samtal. Den unga tjejen syntes vara stormförtjust över att få prata av sig och få svar på sitt modersmål.
Vi andra lyssnade och skrattade. När tjejen lämnat oss berättade IngaBritta om deras konversation och våra middagsvärdar var imponerade av upplevelsen.
Vi stannade där över natten. Badade i Genesarets ljumma vatten, fick god frukost och drog vidare nästa dag. IngaBritt råkade blunda när Vidor knäppte men hon var vaken. Att bada i Döda Havet är inte skönt men en rolig grej. Vår värdfamilj har jag tidigare berättat om. De har flera gånger varit på besök i Sverige , reste omkring och berättade i kyrkor, besökte skolor och Georg var med som tolk. Förra året fick jag träffa dem några timmar i Sjövik, då de var på besök och bodde hos vänner där.

Jag får nog avsluta nu men kunde inte finna mig i att jag helt glömde bort denna resa när jag skrev om år 1986. Får gå vidare med 1987 i nästa inlägg.
Kära bloggläsare! Sov Gott! Gud är god och vi sjunger "Skönt det är i kvällens timma när all dagens oro dör" osv. Isak och jag har haft en fin dag tillsammans.Själv har jag fått en inbjudan att få åka med till marknad i Nora i morgon. Så trevligt! Bäst att hänga med så länge man orkar. Man behöver komma ut lite när man blir gammal! Att sova är också nyttigt!!!

   



 Överst familjen Awad, IngaBritta och Vidor, Prästen Chacour i Ibillin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar