måndag 11 augusti 2014

Nu plockar vi fram det "överhoppade". Måndag 11 augusti 2014.

I Onsala.
Det blev alltså inget inlägg mellan 8 och 20 juli, då jag hade semester.
Den 9 juli hade jag tid på ögon, USÖ. Mitt barnbarn Fredrik skjutsade mig dit och hämtade mig efter en kort stund eftersom jag hade avbeställt den tiden för att få ny senare. Jag skulle ju till Göteborg. Hahaha! Så glömsk jag är. Fredrik skjutsade mej till tåget och i Göteborg hämtades jag av Filip.

På en restaurang firade vi på kvällen Tobias 15årsdag.Vi hade tillgång till två lägenheter och två bilar.
Nästa morgon hade Elsemarie ordnat frukost så vi inte behövde greja med det på två ställen.Praktiskt.
Torsdagen och fredagen, 10 och 11juli roade vi oss.En av dagarna tillbringade vi på Hönö med sol och bad och god matsäck. Lasse gillrade upp ett paraply på sin cykel bredvid mej för att skydda mej för solen. Framåt kvällen, före kvällsmötet i det stora tältet, åt vi god mat på en restaurang med bord mot havet. Underbart. Efter tältmötet  träffade vi Gunnel Rask från Borensberg, som också var på konferensen.
En annan dag åkte vi "Paddan", som hör till om man är i Göteborg på sommaren och vill vara på vattnet. Innan dess var vi i den vackra stadsträdgården. Medan vi satt där och fikade fick Filip ett SMS från Chalmers universitet:"Vill du behålla din plats?".Ett glädjerop från hela familjen, naturligtvis.
Han hade "kommit in!"

Vi hann också med att fika på konditori" Hebbe lelle". Lite roligt faktiskt.
Lasse hade tagit sin cykel med och cyklade omkring i staden varje dag.
En dag hämtades jag till Onsala för besök hos Birgitta Palumbo och hennes fina make i deras förtjusande sommarhus. Det var flera år sedan jag var där. Som vanligt vankades god och mycket mat och vi hade en trevlig dag i det vackra vädret. Birgitta är dotter till Vidor, vår syster IngaBrittas man, vars fru, Birgittas mamma, dog  och IngaBritta kom såsmåningom att bli Vidors nya fru. En innerlig vänskap uppstod mellan IngaBritta och Birgitta och den har vi fått ta över. Alltid så roligt att ses.

Så har jag hunnit fram till veckans höjdpunkt. Den sparar jag med att berätta om till nästa inlägg.

I morse när jag vaknade hade det efterlängtade regnet kommit men efter en stund sken solen igen och jag kunde ta upp potatis i trädgården. Filip och Tobias kom och åt lunch i sällskap med Isak. Det var trevligt. Nu är det dags att sova och jag ska sila svart vinbärssaft innan jag intar sängen. Sov Gott kära vänner! I morgon ska det bli sol och lite skurar som i dag, en lagom varm och skön dag.
Branden i Salatrakten är nu under kontroll men det kommer  ta lång tid innan allt är över.
Vattenbombningsplanen från Frankrike och Italien skulle återvända till sina hemorter i dag, Svenska och norska helikoptrar fortsätter övervakningen.Tack för i dag! Amen!