torsdag 31 augusti 2017

Torsdag 31 augusti 2017. Jag letar fortfarande.

I dag är dagen då gamla pengar ska plockas fram för att sättas in på banken. För nu ska de bort, våra silverslantar och de (förlåt) fula, nya ska användas i stället.
I flytten hittade jag ett kuvert med en anteckning i, utöver en femma och tre enkronor. Jag hade skrivit på en lapp. "Detta fick jag av Tobias i dag. Han sa:" Mormor, i min hand har jag en femma och tre en- kronor. Du får dom." Jag protesterade och menade att dem skulle han själv ha.
" Nej, ta dom du! Du har gjort så mycket för mej!"  Han hade nyss fyllt 8 år ser jag att jag skrivit.
Så underbart för mormor.  Han har alltid haft ett gott hjärta och jag har många gånger  fått ta del av hans generositet.

Jag som numera ständigt letar borde leta efter pengar i dag  men jag vet inte var jag ska leta, så antagligen finns det inga mängder.
I dag letar jag efter en del papper. Tacksam är jag för all motion jag fått i dag. Det behöver nog mina onda ben.
Jag hade tid klockan 11.00 hos min superduktiga hårfrisörska. Det regnade lite men  det spelade ju ingen roll på vägen dit så jag traskade på. Det tar en halv timme att gå dit.

Fin, som vanligt blev jag. Känner mig så lyxig att jag inte längre rullar håret själv utan anlitar utbildad hjälp. Det är mina barns "guldkant" till sin mamma som jag får njuta av. Mina snälla barn!
 Att gå i riktning MOT hårfrisörskan i regn går an. Värre är när man är klar och det då skulle regna.
Jag borde ha ringt Färdtjänst vid framkomsten men glömde det och när jag nu ville hem så skulle jag få vänta en knapp timme. Regnet hade så gott som upphört så jag bestämde mig för att promenera hem'.
 Drog mig till minnes hur Sven och hans kompis Kajsa-Greta (Sven var hos mormor på sommaren och där fanns KajsaGreta i stora bondgården intill. De lekte varje dag. Var i samma ålder. Fem-Sexår.
Mormor hade talat med dem om att be till Gud och nu stod hon på vägen som gick förbi utedasset där de båda lekkamraterna satt i var sin "fjöl" och bad till Gud att det skulle sluta regna Kajsa-Greta skorrade, vilket gav lite extra krydda när mamma sedan berättade., Hon bad: "Käre Gud, gör så det bare dröpper!"  Då skulle de nog ändå kunna vara ute och leka för de hade ju så roligt.
Hon ville inte begära alltför mycket.
  Det gjorde däremot jag. Droppade bara när jag gick under något träd.. Tacksam kom jag hem med frisyren OK.
En timmes promenad, sammanlagt är ej att förakta.  Tog hand om köket och kom på att jag inte har betalat räkningarna fast det är månadens sista dag. Hittade den "avdelningen" och betalade i vanlig ordning det som skulle betalas via post- eller bankgiro.
Har begärt auto på hyran så om ett tag så! Här ingår bredband och el i hyran vars summa är anpassad därefter förstås, men ju mindre antal fakturor, ju bättre!

Nu drar det ihop sig till bröllop för Ullas och Lennarts son nummer fyra, musikern Kristian och hans Ulrika. Det är roligt med bröllop. Kristin ska spela fiol, något jag älskar att lyssna till för hon spelar så fint, och Elsemarie övar och övar för hon ska ackompanjera och till en så duktig violinist krävs det en skicklig pianist. Jag tror att de kommer att klara det bra.

I kväll bloggar jag återigen ganska sent men jag tittade på TV om prinsessan Dianas begravning.
Det var verkligen något att se och förvånas över. Jag minns den där dagen då man fick veta hur hon så hastigt rycktes bort från sina pojkar och att se dem på TV i kväll tillsammans med alla gråtande människor tog tag i hjärtat.

Nu ska jag gå till nattens vila. I morgon kommer Bernard och jag har lovat att fixa lite lunch.
Annelie kanske också kommer.

Nu säger jag GodNatt och det blev ingen "Forntid" i kväll heller. Jag ser dock framåt, som vanligt!
Blott en dag, ett ögonblick i sänder!  Sov Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar