söndag 27 augusti 2017

Söndag 27 augusti 2017. En kortis i kväll.

Jo det blev söndag!
"Min kyrka" är på Hjälmargården för församlingsdag. Jag lyssnade till bra gudstjänst från stadens Pingstkyrka. Tog en titt i ett par mappar, sorterade, flyttade om och slängde många tidningsurklipp. Höll dock hårt i vissa, som jag vet kommer att vara av intresse för somliga.

Det är intressant att flytta för det kommer fram en del som jag tyvärr fastnar alltför länge i.
Nu är det dock bestämt att nu ska varenda mapp gås igenom. Sortera, flytta om, slänga, gäller.
Det mesta faller under rubriken"vem bryr sig" och då är det enklare att jag rensar än att barnen efter min död ska få extra jobb med det.

 Av det lilla vår mor hade slängde hon det mesta, "Men mamma har du slängt pappas gula visbok" frågade jag. Han hade en sådan sedan ungdomens dagar. De han senare skrev i hade svarta vaxdukspärmar och sångerna handlade då om Gud,  Jesus, Änglar och Himlen. Dessa har jag nu i min bokhylla och de är för mej dyrbara minnen.
"Ja, vad ska man spara en massa bråte för", svarade mamma och lämnade efter sig var sitt personligt brev med inneliggande 1000 kr  till var och en av oss barn. Något som hon tydligen undan för undan sparat ihop av sin
pension. I övrigt var det förutom hemmet bara Fotoalbum och så förstås, Dagböckerna!  

Jag har nyss kommit hem från ett möte i en liten församling vid namn I Hope, en internationell organisation med en liten grupp i Örebro. Mötet började klockan 18.
Nu bor jag så centralt så det tog bara 20 minuter att gå med rullator från dörr till dörr.
I morgon bittida ska jag till Tandläkaren och jag beräknar att det tar en halv timme att gå dit.

Kristin med föräldrar hade sjungit och spelat i Vasakyrkan i dag såg jag på FB.

 Jag hade tänkt återge ett par brev, som mamma nogsamt sparat sedan hon var 14 år, brev från fadern, som skickade  henne till fosterhem när hon var 7 år och sedan inte hörde av sig på 7 år. Möjligen har jag tidigare berört dessa brev. Mammas hantering av brevens innehåll är så bra, så jag funderar på att återge dem framöver.

Nu är det dags att sova och jag har sängen klar för sova är vad jag tänker göra nu! Sov Gott alla vänner! Gud är god!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar