onsdag 30 augusti 2017

Onsdag 30 augusti 2017. Födelsedagsfirande och grillfest.

Ingen dag är den andra lik. Alltid händer det något nytt!

I dag skulle jag till Vårdcentralen för min läkare vill ha lite mer prover än de som senast togs. På förmiddagen förväntades jag dit så proven hann skickas till USÖ med dagens sändning dit.
Vet ej om jag uttrycker mig rätt. Det här med sjukvård är liksom inte MIN grej!

Där träffade jag Marianne och vi har alltid en del frågor att dryfta.
Färdtjänst dit. Rullatorn till Annelie som i dagfyller 46 år. I mer än 30 år har vi haft kontakt med varandra. Nu bor hon i Örebro och det är till stor glädje för mig. Hon och maken är också nöjda med att åter vara i stan, deras hemstad.

Positivt SMS från Elsemarie gjorde mig också glad. Om barnen upplever något glädjande så är en mamma också glad.
Hos Annelie fick jag en utsökt god soppa till lunch och senare kaffe med budapestbakelse, min favorit!
Annelie vill bli Arbetsterapeut och ska söka till Universitetet. Hon saknar behörighet i bara ett ämne och det ska hon läsa in på fritiden. Jag ska hjälpa till med att hitta en lärare som kan hjälpa henne med detta så hon kan börja utbildningen nästa år. SÅ roligt att få ta del av hennes tankar om framtiden. Vi bad till Gud om hans hjälp hela vägen och han älskar att få ge oss den hjälp vi behöver och mer därtill.

 Med rullatorn vandrade jag hemåt och plötsligt, när jag väntade på grönt ljus vid övergången, så kommer en man och ger mig en stor kram!
En av mina många män i familjen, barnbarnet Bernard, var på väg från en föreläsning han nyss hållit för några anställda i kommunen, om jag fattade rätt. Nu var han på väg till bilen för att åka hem.Det var ett tag sedan vi sågs så nu passade vi på att bestämma att han äter lunch hos mig på fredag.

När klockan blev 18.00 så gick jag ner på gården för där hade Bostadsrättsföreningen bjudit in till Grillfest.
En trivsam avslutning på en mysig dag! Ingen av mina bekanta kunde jag se men många har bott här i åtskilliga år och det pratades och skrattades och Föreningens ordförande höll ett litet tal om vad som är på gång för uppsnyggning av trappuppgångar och annat. En man som jag pratade med hade bott i Gillet i 33 år, ända sedan det var nybyggt. Vi var ett litet gäng som pratade lite och det visade sig att vi alla bodde i samma uppgång. Det är många adresser knutna till området, Gillet.
De frågade hur jag "gillar" att  bo här. Jag sa att jag fortfarande håller på med att "bo in mig" men att det var OK att bo här. I min blogg ska jag, om en tid, berätta hur det är med trivsel och sådant.

De tyckte att jag verkade pigg för att vara 90 så de frågade efter "receptet". Jag svarade skrattande som jag gjorde i affären när affärsbiträdet ställde samma fråga för något år sedan.
"Varje morgon äter jag blåbär och ber till Gud". Ja det där med blåbär var det någon som höll med om men "be till Gud"?  Nej det var dem främmande. En berättade att hon vuxit upp i ett ateistiskt hem.
Ett kort resonemang avslutades med att egentligen så har ju också en ateist en tro.

Kvällen var varm och skön till en början men det började bli lite kyligt så vi började vandra hem till våra bostäder. Fick veta att det två gånger varje sommar är Grillfest och vid jul är det julfest med gröt och skinksmörgås. Dessutom aktiviteter av olika slag varje vecka. Så varför skulle man inte trivas här?

Nu är det åter dags att sova. Jag har haft väldig lite känning av benen i dag noterar jag med tillfredsställelse. Ska träna i morgon igen. Tror att det är bra!
Gud, nu tackar jag dej för en bra dag! Jag ber för alla mina vänner att de ska få sova gott i natt och att Din Frid ska lägra sig över oss alla. Amen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar