lördag 12 augusti 2017

Lördag 12 augusti 2017. "Här växlar det av dagar , år "

På FB i går meddelade jag att jag avstod från att skriva blogg. Jag låter det vara därvid och skriver lite om denna grå lördag. "Men solen är på väg," säger TV ibland. Jag bryr mig inte utan tar sol när den finns och motsatsen också för vad är annat att göra?

I dag ringde det på dörren och där stod Kerstin, som en glad överraskning. Hon hade varit på Ikea och inhandlat en smal hylla, som jag behöver att ställa pennor, tape och annat på, nära köksbordet, där jag tillbringar min mesta tid.

Tidigare hittade hon till mitt stora skafferi korgarna, som jag uppskattar oerhört och som gör att jag vet var jag har det  som till ett skafferi hör.

Ett par dagar senare hittade hon på "blocket" ett tredelat skåp där jag kan förvara mina många (onödiga) pärmar utan att de blir dammiga. Ja alla är inte onödiga och de jag nu kommer att göra mig av med ska ersättas av andra viktiga ting.  Tidningsurklipp, brev o.d. Två söner körde hem skåpet till mej och nu står det i mitt sovrum. Ett verkligt drömskåp! Ska bli kul att plocka in, ändra och ställa tillbaka, som det just nu går till här i min fina lägenhet med extra rum p.g.av den inglasade balkongen.

Efter Kerstin dök Elsemarie och Lasse upp. Den senare efter att ha avverkat ett antal misslyckade försök att via min iPhone få mig att förstå enkelt digitalt förfarande, som hjälp att gå vidare i mitt bloggande, FBanvändning och iPhoned:o.

Tacksam tar jag emot den hjälp jag får. Dessutom uppmuntrande ord om att jag nog begriper mer än jag låtsas. Detta dock icke med sanningen överensstämmande.  Att jag överhuvud taget gett mig in på denna hala bana beror uteslutande på att jag gillar att skriva och att jag har ett stort intresse av människor och anser att Blogg och FB är ypperliga instrument för att tillfredsställa dessa behov.

Elsemarie och Lasse är på en liten, sen eftermiddag påbörjad, tripp västerut och vi har nu haft lite smskontakt. De ska bo på ett mysigt familjepensionat över natten för att i morgon fortsätta sin biltur.
Skönt för dem att koppla av lite innan jobbet börjar på allvar.

Att Kerstin och de andra kom i dag var så roligt. Jag mår bättre och får mera arbetslust när någon tar tag i ett och annat här hemma. Jag "ser lite så dåligt", som han uttryckte det, Filip, när han ställde denna gåta för Linn att besvara, när han var mycket liten. "Vem säger så?" Linn var snabb med svaret. " Det är mormor." "Jaa de va jätt!"

Saken är den att jag fortfarande "ser lite så dåligt". Inte när jag läser och skriver ,men "på håll", som det heter.

Fram på eftermiddagen kom Annelie med godsaker till kaffet. Ack så gott!
Vi fortsatte med kaffe och fläderblomssaft på den underbara balkongen, samtidigt som vi pratade om våra Gudsupplevelser. Fick i dag bl. a. höra en underbar berättelse om hur hon, genom Guds ledning, fått säga de rätta orden till en medmänniska, som styrkt i tron efter detta kunde gå vidare tillsammans med Jesus

För mej är det så uppmuntrande att se hur Gud använder unga människor i sin tjänst.
Jag fick ännu en rolig berättelse, men jag tar den en annan gång.

I en tidigare blogg under veckan berättade jag om en ung vän som var svårt sjuk. Tack alla ni som var med i bön!. Jag upplevde hur jag, gång på gång, måste bedja och det  under många tårar för denna vän. Kanske fler upplevde det på samma sätt. Nu är vår vän hemma hos Gud och jag ber nu för de anhöriga, att de ska orka med den tunga sorgen. Det kommer att ta sin tid, jag vet, men Gud  hade en plats därhemma och nu är lidandet över. Så länge vi vandrar på denna jord så drabbas vi, mer eller mindre, men gott är att veta att Gud finns där mitt i en ond värld för att lyfta också de sörjandes bördor.
Vill, som avslutning på kvällens blogg, påminna om Göte Strandsjös vackra sång, som jag återger ur minnet. :" Som när ett barn kommer hem om kvällen och möts av en öppen famn, så var det för mej att komma till Gud. Jag kände att där hörde jag hemma. Där fanns en plats i Guds stora rum , en plats, som väntade på mig.
Och jag kände,  här hör jag hemma. Jag vill vara ett barn i Guds famn."
Hoppas att jag återgivit den någorlunda korrekt. Den bara poppade upp så där ur mitt inre!!

Nu är jag så tacksam för en fin dag och i morgon blir jag hämtad till kyrkan, är det tänkt.
Nyss sa jag i telefon GodNatt till Tobias, som precis hade kommit hem från träningen.
Nu ska jag sova. Önskar er alla en GOD NATT och att ni ska Sova Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar