tisdag 13 juni 2017

Tisdag 13 juni 2017. Examensdag i min barndom.

Det är ett märkligt datum 13 juni. Har följt mig genom åren. Vet ej om det verkligen var som jag tror men i min värld slutade alltid skolan den 13 juni. Efter den dagen badade vi varje dag i Östersjön nedanför trädgårdsbacken i Högskulla, där vårt barndomshem med mamma; pappa, syskonen Helge, tvillingarna IngaBritta och IngaMaj samt lillasyster Stina utgjorde vår familj.

Det hände att vi "stora" tog ett dopp innan dagen för skolavslutningen!!!
Det där med att bo intill "havet" är lite speciellt.
Höststormarna, vintern med isläggningen, skridsko och sparkåkning, isflaken att hoppa på när våren var på väg och så till slut den 13 juni och en hel sommar med allt vad den älskade Östersjön hade att bjuda av bad, båtutflykter simskola, ljumma sommarkvällar!

Något att minnas när livet går mot sitt slut.

Nu fortsätter jag med den forntid jag skrev om i går. "Stråkfamiljslägret hade alltså avslutats.

År 1996.Juli 15,måndag. Elsemarie,nu hemma från körresan i USA, och Lasse hämtade mig och åkte till Hovsta där Filip och jag stannade en stund medan Lasse och Elsemarie med Svens bil åkte till Arlanda för att hämta Sven och Maria, (som tydligen stannat lite längre "over there."
Filip och jag åkte hem till mig,( Linn hos Matilda, kompisen)
Vi lagade god mat, köpte jordgubbar och grädde och hade liten festmiddag för sällskapet, som anlände från Arlanda.
Juli 16, tisdag.Ulla, Elsemarie och Kristian åkte till Särna.
Juli 17. Jonas och Petter kom och stannade till fredag.  Lasse och Elsemarie kom med en stor gädda,så god, som vi åt till middag. "Undrar, sa flundran, var de hittade den!"
Vi fikade under päronträdet för första gången detta år!
Denna sommar hinner visst inte börja innan den tar slut, misstänker jag!

Juli 18, torsdag. Regnskurar hela dagen Tur att det finns mat i frysen så jag ej behöver gå till affären!
Lennart,Jonas och Tommy (kompisen) fick köttbullar och potatis till lunch. Fikabesök på em.
Juli 19, fredag. Svårt att vakna efter fyra timmars sömn men jag tog en promenad till tåget kl. 6.18!
Solen strålade och både sovsäck och kudde fick plats i min praktiska resväska.

Lördag 20 juli. Så var jag i Kungsängen och församlingen Arken, som jag länge önskat besöka.
Tre möten under dagen och jag njöt av att få vara med.
Sov på natten i ett bönerum i min sovsäck direkt på golvet.
Åkte på morgonen med pendeln in till Stockholm där jag träffade min bästis från Figeholm, Britt.
Vi tog bussen till Örebro och hämtades till mitt hus av Elsemarie. Nu skulle Britt och jag få vara tillsammans och prata barndomsminnen och annat några dagar!
Familjen Hallqvist åkte till Sjöviks Folkhögskola på måndagen.

Några dagar med sol och värme medan Britt var kvar.
Juli 25, torsdag. Britt med buss till Pålsboda för att hälsa på vänner där.. Stina kom från Figeholm. Hade fläderblomssaft, råmjölk och rökt sik med sig. O, så gott!   Jag hämtade mitt nya körkort på posten.
På fredagen kom familjen Hallqvist hem från Sjövik. På lördagen 27, åkte Britt hem till Stockholm.
Juli 28, söndag åkte Lasse, Elsemarie och barnen iväg med husvagnen.
På månadens sista dag åkte Stina, Kerstin, Ulla och jag till Lesjöfors för en liten Nostalgitripp.
Drack kaffe hos Karin Hedlund. SÅ roligt att ses efter flera år!

För att säga något om dag, som inne är, så var matgästen här och i dag åt vi spenatsoppa med ägghalvor och pannkakor.
Utan att snygga till det i köket somnade jag i fåtöljen och sov c:a tre timmar.
Väcktes när det ringde på dörren och vännen Rita kom på besök för en fikastund.
Hon fick några tallrikar med sig av mitt överflöd och cyklade hemåt strax innan en annan god vän kom för att meka med sin motorcykel på min garageuppfart och så fick vi också en liten fikastund, som avslutning.

Det är tisdag och Sven ringde innan han åkte till IcaMaxi, för att höra om jag behövde något. Nej tack, inte i dag. Är så gott att se mina barns omsorg om sin mamma, Är så tacksam!

Sist så tackar jag Gud för hans hjälp  och för det han sa till mig i dag. Bara två ord men ord som kom att betyda mycket för mig. Inte talade han högt men i mitt inre kunde jag höra orden. Jag älskar att lyssna in den Helige Andens röst i mitt inre. Vet att många med mig upplever detsamma. Gud är god!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar