måndag 12 juni 2017

Måndag 12 juni 2017. Så skönt med både hjälp och sällskap.

Började dagen med besök på banken. Nu ska det säljas och köpas. Jag föreslog lite höjning av befintligt lån. Nja en liten avrundning uppåt kunde man tänka sig och så blev det.
Det har sina sidor att byta bostad. Flytta från en trivsam villa med uppväxt trädgård till en tvåa i en bostadsrätt och som följd höjd bostadskostnad. Varför inte om jag får det bra dit jag kommer!

Då gäller det att se realistiskt på det hela. Jämföra fördelar och nackdelar.
När jag inte längre upplevde glädje i att jobba i trädgården förstod jag att det var dags att dra mig tillbaka till mindre bostad med minskade bekymmer.
Att överlåta den lilla villan till yngre personer, som skulle finna glädje i att jobba i trädgården  och ha behov av att äga sin bostad borde vara en bra lösning. En bostadsrätt i Centrum kostar lika mycket som en villa med bra läge och gångavstånd till Centrum.Villan dock i behov av  viss renovering.

Att som ensam kvinna ha eget hus betyder att ett och annat inte blir gjort. Bergvärme installerade jag dock för några år sedan. Det var en "höjdare" att slippa elda med olja efter det.

Jag säljare, mitt barnbarn  med familj, köpare. Bättre kan det knappast bli.
År 1973 sålde Georg och jag vår dåvarande villa i Örebro till det nämnda barnbarnets föräldrar, vår son och hans familj och gav oss iväg till Borensberg i Östergötland. Efter den utfärden kom vi några år senare åter till Örebro och bor nu i villa nummer två. Den senare lämnar jag alltså om någon månad.
Ganska roligt att det blivit så.  Det känns bra för oss alla.

Nu tar jag fram lite "Forntid" så jag ej kommer för långt efter. Det finns de som känner igen ett och annat från sina barnaår när de läser om den och då skriver jag gärna ner från tiden då jag skrev dagböcker, något jag borde gjort långt tidigare.

År 1996, Vecka  27. Fortsätter där jag tror att jag senast slutade.
Måndag:Bönegruppen här. Kerstins cykel stulen på Norrbygatan. Inte så länge sedan Awads cykel blev stulen där. Man befarar att lastbilar kommer nattetid, åker runt stan och lastar i cyklar, som sedan säljs i utlandet. Vet ej om det stämmer.
Bakat tre tårtor till kyrkan. På lördagen hämtades Kristin och jag av Kalevi och Tommy till Östgötagården och "Stråklägret". Jag bakat bullar på två liter mjölk. Anders kommit och lämnat Lova.

Vecka 28. Juli 8. Måndag. Jag bakar drömmar, chokladkakor, Finska Pinnar, Stinas Kalaskakor, Hallongrottor, Havrekakor med choklad. Sex sorter! Somnade gott på kvällen! Lägerdeltagarna kommit.
Juli 9. Tisdag.Bakat bullar på tre liter mjölk.Oj vad det regnar denna sommar! Fick skjuts till Skrankebol.
Juli 10. Onsdag.Åkte med Lennart till Örebro.Har så ont i en tand men tandläkaren har semester.
Bad till Gud för tanden och allt blev OK.Tack och lov! Lennart och Lasse fått lunch hos mej.
Barnvakt åt Linn och Filip. De hämtades av Lasse på eftermiddagen då de alla tre åkte till Arlanda för att möta sin efterlängtade mamma.
Juli 11. Torsdag. Magnus sov här i natt. Skjutsade mej till tåget och jag kom till Rimforsa 9.23.
Med Ulla och Monica till Kisa och köpt skor. Bakat 6 tårtbottnar på kvällen. Tanden fortfarande bra.
Juli 12.Fredag. Blött näsblod på morgonen. På morgonsamling efter det.Fått Ögondroppar från Örebro. Bakat fyra sorters sockerfria kakor.

Juli 13. Lördag.. Bakat fyra långpannor chokladkakor. Ledsen i dag. Skrivit ner min sorg. Minnena kommer. Jag avstår både konsert och lägerbål. Vill INTE ha kaffe och "Gyllne morgon" i morgon bittida. Det var Georgs fina påhitt och det blir för mycket för mej med det minnet också.

Söndag. Ur dagboken: Jag gick upp tidigt, tog en sväng till kyrkan och en promenad ned till sjön. Känner att jag saknar Linn. På något sätt ersätter hon Georg. Varför? Kanske för att hon är så tillgiven och närvarande. Så packade vi ihop våra prylar och åkte via Hjortkvarn till Örebro. Kom sent hem.

"Stråkfamiljen", som jag i tidigare bloggar berättat om blev en stor tilldragelse varje år och   samma personer med en och annan ny ibland, träffades och trivdes tillsammans.

Nu har dagen tagit slut igen.Jag anar att det blir sängen fast klockan bara är 21.00

Pratade nyss med Elsemarie . Hon åker bil till jobbet de sista dagarna före semestern.Annars åker hon helst tåg, som är mer vilsamt.
Jag väntar på ett telefonsamtal. Så glad och tacksam jag är för all hjälp jag fått i dag av Ulla och Kerstin, som hade tid. Kerstin har så ont i sina axlar och väntar på kallelse till operation.

Lydia frågade häromdagen om jag hade glasburkar hon kunde få till rabarberchutney som hon gjort.
I dag ringde jag för att säga att jag fått löfte av Ulla om burkar. Lydia svarade och berättade att hon befann sig på Island och just då stod och beundrade ett vattenfall. Hoppsan!!!
Världen har krympt!
 I kväll har Tobias fotbollsmatch och pappa Lasse är med och tittar. Roligt för Tobias när pappa har tid att vara med.

Nu blir det skönt att sova tänker jag och jag säger GodNatt till er, mina vänner! Sov Gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar