söndag 31 januari 2016

Söndag 31 januari 2016. Så roligt det är med födelsedagar. I dagkyrkobesök!

Se så goa de är! Aline, Amelie och Alfred, mina barnbarnsbarn! 
Har märkt på senare tid att jag kan vakna och stilla undra vad det är för veckodag.
Dags för Ginko Biloba! Vet bara inte var jag får tag på det sedan Efi i Karlstad slutade sälja !

I alla fall så visste jag att idag var det söndag och jag kom med Färdtjänst till kyrkan. Så många fina vänner jag har där. Det har gått en tid då jag ej varit i kyrkan så ofta. Kyla mm har orsakat detta.
På sista bänken satt en "främling". En man från Rumänien. Jag satte mig där och fick veta att han talade engelska, ett språk som jag hjälpligt kan hantera men i dag hade jag dåligt beställt med hörapparat, tyvärr.
När mötet var slut var det dags för kyrkkaffe, som vi drack tillsammans. Jag fick veta att han sovit utomhus ett par nätter, sista natten på en toalett. Han skulle i dag åka till Göteborg för att därifrån med en buss, som kom från Oslo åka med den till sin familj med 4 barn i Rumänien.
Han fick en kram innan jag måste gå från kyrkan.

 I en bil utanför fanns Marias och Svens sonhustru med sina två barn. (Pappa Fredrik är i USA tillsammans med Martin Stenmark på turne´) Nu skulle Svens 66 år firas. Bernard och Lydia med sina tre barn var där och Sven och Maria hade, som alltid, så god mat. I dag småplock av alla de slag. Vilket tålamod att fixa detta!

Nu ska jag beta av lite från 90-talet. Bloggen kom ju till i stället för " Ruths memoarer", så det gäller att återge ett och annat, som kan väcka minnen hos barnen och deras familjer.
Att det också är andra som läser gör mej bara glad.

År 1994, Måndag 16 maj. Om vår lilla mamma levt skulle hon ha fyllt 95 år.
Jag bakade 6 tårtbottnar och gjorde en stor smörgåstårta! Ullas 40 år firades i flera dagar!
Linn och jag åkte med Lennart till Hjortkvarn.
17 maj. Bakat bullar. Garnerat 4 tårtor. På kvällen kom 15 personer från Mikaelskyrkans kör i Örebro där Ulla sjunger sedan lång tid tillbaka. Trevlig kväll!

Jag tog hand om barnen, som skulle i säng.Jag sa : "Så ska vi väl be aftonbön!"
Emil svarade:"Det är ingen ide,´så stygga som vi har varit och bråkat när mamma har gäster här.
( De hade fått tillsägelse av pappa och mej när de lekte med vattenpistoler. Något som Lennart och jag tydligen lagt mindre vikt vid än Emil, som alltid varit en djupt tänkande gosse!
När jag nu i min dagbok läser detta undrar jag lite vad han menade med invändningen, " ingen ide´".  Säkert fick vi ett litet samtal om detta fast jag ej skrivit mer om det.

18 maj. Ullas 40-åriga  födelsedag.En stor bukett rosor av Lennar och naturligtvis presenter och uppvaktning, som höll på till kvällen. Linn och jag hämtades då av Lasse.

19 maj. Intressant för mej att ha dagen antecknad. Körde emot en vägg i parkeringsgaraget på Ekershallen. Jätteledsen. (Första tecknet på min försämrade syn) Hämtade Linn på Dagis.
21 maj. Åkte till Glottra och hade en trevlig dag hos Kerstin med familj. De hade köpt en Volvo för 8.000 och sökte nu en extrabil.
På hemvägen tittade jag in på Almby kyrkogård och Georgs grav. Grät en stund där. I boken står det:" Georg, jag älskar dej och saknar dej!" Fyra år sedan han så hastigt dog!

Söndag 22 maj, Pingstdagen, följde jag med min vän Hjördis till "Rikets Sal", Jehovas Vittnen, där hon numera var medlem.  O, så tråkigt möte! Vilken lagiskhet! Jag tänkte på Bibelns Ord: " För att vi ska vara FRIA har Kristus frigjort oss." Min fina vän, Hjördis! Så fel det blev! Enligt mina erfarenheter!
Annandag Pingst, 23 maj.Dopförrättning i sjön Lången,i Hovsta.
Bernard, tillsammans med åttakamrater döptes medan vi sjöng:" Jag har beslutat att följa Jesus, Jag har beslutat att följa Jesus, Jag har beslutat att följa Jesus. Och aldrig mer tillbaka gå.
Hörde en präst vid ett barndop säga att dopet är ett avstamp. Så är det även när man döps som vuxen och själv har valt.

28 maj.Sex tusen människor är samlade på Sergels Torg i Stockholm för att bedja!!
Ann fyller 17 år. Hennes föräldrar är bjudna hit på födelsedagskaffe tillsammans med Anns kontaktperson och en kompis. På kvällen kom några kompisar på liten fest.
31 maj. Grävskopan kom till Lasse och Elsemarie. Nu ska huset dräneras. Elsemarie och Linn här medan en bro byggs så det går att komma in i huset.
Jag hämtar Margit Hiding vid Hamnplan. Hon stannar över natt här.
Linn är sista dagen för terminen på Dagis. Hon bjuder alla på glass!

Så avslutades bloggen med denna sista dag, maj månad 1994. Sov Gott kära bloggläsare!

Jag hade för ett par veckor sedan besök av Bernard och Lydia med deras tre små barn. Jag lovade då att återkomma med ett foto. Nu tänker jag skicka det med denna blogg.
Så roligt att den familjen nu bor nära Sven och Maria. Barnen älskar sin farfar och farmor och jag ser och minns! Nu är mina barnbarn vuxna och visst älskar jag dem men saknar den där tiden då de var små och vi lekte tillsammans, läste böcker och sjöng. Är så tacksam för att jag, en del av deras uppväxt, bodde i deras närhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar