fredag 22 januari 2016

Fredag 22 januari 2016. Läkarbesök och vad mer?

Måste bara ta fram lite av sommaren som var.
Jamen, vad nu? Detta var ju dekorationen på bröllopstårtan.Hur kom den hit?

Dagen började med en promenad till Vårdcentralen. Kallad dit för "årlig kontroll." Jag har i många år haft förmånen att höra till en välfungerande vårdcentral. Att där ha samma läkare år efter år känns tryggt och bra. Hon lämnar inget åt slumpen. Blodtrycket är lite väl högt varje gång vi kollar det och hon respekterar att jag ej vill få ytterligare medicin för att få ner det.

Väl hemma igen började jag planera för resan till Malmö i morgon.
Innan Ulla beställt tågbiljett åt mig så ringde jag till Linn. Hon går sista terminen på universitetet och skriver på sin uppsats. Den här helgen är hennes Sebastian i Stockholm med sina Basketbollspelare så hon kanske kunde använda tiden för sina studier.
  Jag fick en ingivelse att ringa och prata med henne om vad som kunde tänkas vara bäst att göra. Vi kom till slut överens om att Linn använder sin ensamma tid till sina studier och att jag kommer en helg då uppsatsen är klar och inlämnad. Det finns ett datum om några veckor för detta. Då kan vi fira med var sin semla på något kondis i Malmö. (vet ej varför jag föredrar att äta semla på kondis) Hahaha! Surströmming och semla ska man äta tillsammans med någon vän har jag fått för mig!!

Kom att tänka på att jag lovat att en tid framöver förse familjen, som utökades med tvillingar vid nyårshelgen, med bullar och, som många vet, så tillhör det mina favosysselsättningar att baka, så  snart var en deg på jäsning.

Kristin har i dag åter besökt sjukhuset för sina öronproblem och skulle sedan komma till mej. Vi hade ju båda läkarbesök och skulle sedan höras men jag tror att hon åkte till sin skola för vi fick ej kontakt med varandra. Det blir fler tillfällen!!

Hörde nyss i TV att i dag 42 personer drunknat i Medelhavet. Av dessa var hälften barn. Det ser inte ut att bli något slut på eländet. Flest människor flyr till Turkiet och vidare till Grekland. Sedan det har blivit svårare att få söka asyl i Europeiska länder så blir alldeles för många kvar i Grekland, som redan tidigare har hög arbetslöshet och dålig ekonomi.
I går åkte jag Färdtjänst till Träningen med en chaufför från Kurdistan. Han talade ej så god svenska trots att han varit här i ett antal år. Han sa att han mycket lång tid var arbetslös och därför ej lärde sig svenska så fort som han önskat.
Denna vecka har varit kall och dyster. Nu ska det bli mildare i helgen. Plusgrader längst i söder.
Det ser jag fram emot! Nu blir det inget 90-tal i kväll men skickar en sommarbild som piggar upp i det grå.och mulna vädret. Sov Gott vänner! I morgon ska julen ut. Gör det i stället för tågresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar