torsdag 7 januari 2016

Onsdag 6 och torsdag 7 januari 2016. Å så lessamt, skulle min mamma ha sagt! Då gäller det att ta vara på de ljuspunkter som ändå finns.

Den kom redan i går kväll! Ovälkommen i högsta grad!
I morse var det ännu värre! Jag ville inte kliva ur sängen. "Kylan har nu kommit för att stanna", kvittrar de på TV, utan minsta hänsyn till mej och andra frusna. Dagen gick utan att jag gjorde det som ej blev gjort i går.
Ingen ringde och själv tog jag ej kontakt med någon. Förmodade att andra är lika handlingsförlamade som jag. Och jag bara väntar att det ska bli varmare. I Nikkaluokta var det minus 47. I Örebro 19.

Efter en fikastund tillsammans med min osynlige vän, då vi hade en pratstund, kom jag på att jag kanske borde ta tag i det som ej blev gjort i går så jag fick ändå lite gjort!

Nu är det Aktuellt på TV. Jag blundar nu för jag såg det hemska i en tidigare sändning. Jag gråter.
Bilder visas på människor som är magra och eländiga. Man hade kontaktat någon i en viss stad i Syrien (har glömt namnet) och fått veta att det inte finns mat. Människor dör av svält. Någon sa:" Vi kunde äta gräs förut men nu när det har snöat så kommer vi ej åt gräset". Värst att höra i Nyhetssändningen är att " Världen tittar på och gör ingenting". Nu sägs dock att FN fått tillåtelse av Syriska regeringen att föra in livsmedel.
När en annan stad ringdes upp får man veta att där är situationen ännu värre. Många dör av svält.
Behöver vi fundera på varför människor flyr? Svält för många  och  de kristna som flyr för att ej bli halshuggna!

Kan ej begripa hur läget i ett land kan få fortsätta så här år efter år!!!

Alltnog. Eftermiddagen fortskred och telefon ringde. Det var en man från en välgörenhetsorganisation vid namn "ANKARSTIFTELSEN".Förutom att han berättade att de mottagit pengar, till stiftelsen, i stället för julklappar jag skulle ha givit mina barn så berättade
han om hur han varit med på en av Georgs resor och hur vid ett tillfälle,i Kairo, det hade blivit strul med ett hotellrum. Georg avstod sitt rum och bad att få dela rum med den man som ringde i dag. Det var år 1984. Herman Holmgren, Georgs chef hade samma år hastigt avlidit, vilket jag tidigare berättat om. Nu fick vi en stunds samtal om detta och om  Georg. Sådana där spontana samtal är alltid roligt att få.

Jag fick nu veta hur väl pengar, som skänks till Ankarstiftelsen, tas tillvara för att mesta möjliga ska gå till det de är insamlade för. Den man som i dag ringde är 82 år och jobbar gratis med administration.  Grundaren, Börje Erdtman, en gång ungdomspastor i Filadelfia Örebro, ser till att få mycket gratis, kuvert mm, för att ej få stora omkostnader.
Skolor i Colombia har byggts och byggs fortfarande och fler och fler barn får utbildning. Så roligt att veta!

Ja det var lite om dag, som inne är.  I går hade jag två lutfisksälskande matgäster här på middag.
Den dagen hände inget mer. Jo TV- Gudstjänsten från Enskede kyrka !

Elsemarie åkte i morse till Loka Brunn med sina kollegor för vidareutbildning.
Kristin, som jag beundrar otroligt, inte minst i dag, meddelade på FB att hon i kylan gått till bussen för att åka de två milen till skolan, där det också blir en promenad från busshållplatsen till skolan.
Det är ju så roligt att hon  får hålla på med det hon är intresserad av även om hon ej är så stark emellanåt.

Själv sitter jag inne i stugan och väntar på sommaren. Nu har jag inte ens en hund att gå ut på kisspromenad med. Det går åt en del kaffe och bullar sådana här dagar.

Jag fick i dag ett SMS från en FBvän som jag aldrig träffat men fick kontakt då jag tryckte på någon knapp för länge sedan. Hon hade varit kamrat med Elsemarie i musiksammanhang så de kände varandra. Hon hade en del bekymmer, som jag fick ta del av. Jag lovade att be till Gud om hjälp och även om hon, som hon uttryckte det  att hon drivs av tvivel då hon trivs bäst med det som är konkret och påtagligt. Jamen visst! Så är det för mej med. Men eftersom jag SÅ många gånger fått se hur Gud konkret och påtagligt ingripit, så fortsätter jag min kontakt med honom och jag sa att vi kan be tillsammans för det här böneämnet. Om du som läser bloggen vill vara med oss i bön  så är jag glad åt det.

Konstigt att jag blir så sömnig när kvällen kommer. Vilken tyst och lugn dag det har varit. En VILODAG.  Fick för en stund sedan meddelande från Kerstin att de nu befinner sig i Sydfrankrike. Luften är ljummen och det är ljust till klockan 18.00
Jag känner mig strax lite varmare!!! Tänk så bra att få veta  så snabbt hur de har det.

GodNatt alla bloggläsare! Sov Gott! Gud är god och älskar oss alla! MOT det onda! FÖR det goda!
Vi fortsätter att be för flyktingar på väg och de arma som tom förvägrats hjälp på plats!  Vilken ondska! De kristna har i skaror varit tvungna att fly inför hotet. Precis som den nyfödde Jesus och hans föräldrar fick fly när kung Herodes ville döda gossebarnet Jesus. Men efter allt elände kommer det en dag då vi får se Jesus och all ondska slutligen fördrivits. Det ser jag fram emot!





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar