söndag 6 september 2015

Söndagen 6 september 2015. Lite 90-tal. Flyktingarna har nu nått Österrike och Tyskland.

Utöver Gudstjänsten i TV2 från Södermalmskyrkan i Stockholm och, när den slutade, Närradion från Pingstkyrkan i Örebro, har mitt TVseende rört sig om Flyktingströmmen från främst Syrien.
Alla de som började promenera de 20 milen från Budapest till Österrike i går nådde Österrike och många fortsatte direkt till Tyskland och vidare till andra länder, däribland Sverige.
Efter att ha promenerat 3½ mil fann tydligen Ungern för gott att sända bussar som tog dem till Österrikegränsen där människor ställde upp för att hjälpa.

I Österrike mötte stora bussar som förde flyktingarna till Tyskland där de togs emot på ett sätt så de verkligen kände sig välkomna. För de närmaste dagarna fanns där möjlighet att få mat, vatten, kläder och tak över huvudet. I Syrien finns tydligen inga gränser för hur mycket lidande som åsamkas dess innevånare. Hur länge ska detta få fortsätta?
Hur ska man, som Sverigedemokraternas ledare säger, hjälpa dem på plats när det inte finns några säkra platser i landet längre. Fyra miljoner av dess innevånare har hitintills flytt.

Men hur illa berörd man än är så måste livet gå vidare. Fick i dag inbjudan till fika på altan hos Elsemarie. Jag tog chansen att få byta några tankar utan inblandning av SMS, som numera har övertaget vad gäller kommunikationen och visst är det då snabba svar som gäller om man behöver ett besked , men nog är det roligt att pratas vid över en kaffekopp i lugn och ro. Jag skulle handla lite på hemvägen men nu gjorde Lasse det åt mej medan Elsemarie och jag pratade och både jag och maten,  som Lasse inhandlat åt mig, fick bilskjuts hem.

Linn och Sebastian sover i natt på Hotell i Limhamn där de i morgon ska titta på lägenhet. Linn ringde nyss och berättade att det blåser så förfärligt där i kväll. HU, säger jag!

Ska försöka avverka vecka 22, år 1992, innan jag går till vila för natten.
"Sol och sommar varje dag" står det i boken. Ibland 28 grader på dagarna.
Måndag 25 maj. Så var det dags för flytt i Katrineholm. Jag åkte dit och vi hjälptes åt att packa.
Tisdag 26. Med två bilar åkte vi till Sköllersta, en dryg mil utanför Örebro, där nu den lilla familjen skulle bosätta sig.Vände åter till Katrineholm för att städa lägenheten nästa dag, som var Kristi Himmelsfärdsdag.
Oj vad vi städade ! Farfar Erik och farmor AnnaMaria bjöd på mat ,hjälpte till med städningen och passade Linn. Det kändes svårt att lämna Erik och AnnaMaria. Säkert skulle de komma att sakna familjen och lilla Linn som trivdes med att vara tillsammans med dem.

Fredag 29 maj var jag klockan 9 i Filadelfia på Bibelstudium med undervisning av Hans Johansson.
"Något jag inte ångrar", står det i dagboken.
Lördag 30 maj hade jag besök av min barndomsvän Majken Enoksson och Karin Eriksson, pastorsfru  under vår tid i Lesjöfors. Nu var vi alla tre änkor.
Söndag 31 maj, Mors Dag. Blev uppvaktad med blommor av barn och barnbarn. Hade gäster  på frukost , middag,kaffe och kvällsmat.
Så var vecka 22,"flyttveckan", tillända, en solig och varm vecka.
  Denna dag har även den nått sitt slut och jag ska tacksam gå till sängen.  Tackar Gud för att Ungerns regering till slut ställde upp med bussar så flyktingarna kom ut ur landet något enklare och snabbare än de annars skulle ha gjort.
Nu säger jag GodNatt och Sov Gott till er alla som läser i denna sena timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar