måndag 14 september 2015

Måndag 14 september 2015. Intet nytt under en sol som höll sig borta.Tittar bakåt i tiden.

Här fiskar Jonas och Bernard nere vid sjön i Högskulla.
För en stund sedan satt jag vid köksbordet och somnade om och om igen. Tydligen vad jag behövde för sedan har jag hunnit med en hel del och ska nu försöka få till en kort blogg.
Två matgäster. Träning . Handlat på hemvägen. Gav en "ny" tiggare två hamburgare med bröd och en sedel.  En ung man från Bulgarien. Han fick också en varm kram och Guds välsignelse. Han blev lite rörd och tänkte kanske på sin egen farmor eller mormor.
Det gör ont i mig att se dem. Varför ska just jag ha pengar att handla för och varför ska just den där unga killen behöva tigga pengar av mig?  I kväll ska jag inte titta på TV och alla flyktingar.

Ur dagboken år 1992.Vecka 32, 3 augusti. Lasse, Elsemarie, Linn och jag lämnade Vallersvik och åkte mot Örebro.
Tisdag 4 aug. Fredrik sovit här i natt. Han och jag åt köttbullar och färskpotatis till lunch.
Torsdag 6 aug kom Kristin. Sven och Maria åkte till Hönö.
Fredag 7 aug. Kristin och jag fick besök av kusinerna från Skrankebol. De hittade  på lekar och roade sig tillsammans, som de brukar göra när de träffas. På eftermiddagen gick vi till Stadsparken med fikakorg. De åkte bil, båt, tåg och åt glass.
På kvällen hade vi mysigt vid brasan i TVrummet med godis och saga innan vi gick till vila.

Lördag 8 aug. åkte vi till Skrankebol. Där fanns Linn. Hennes föräldrar var i Borensberg på bröllop. På kvällen åkte Kristin och jag hem till oss i Örebro. På söndagens kväll kom Sven och Maria hem från Hönö.
Måndagen 10 aug kom Jonas klockan 6 på morgonen. Åkte med Lennart. Senare hämtade vi Bernard och nu var de två kusinerna med varandra igen. De har alltid stått varandra så nära och gör fortfarande. Familjerna , med sammanlagt 5 barn, hitintills, träffas och trivs ihop.

Tisdag 11 aug gick jag upp tidigt och gjorde matsäck åt pojkarna för nu skulle de åka med Lasse till Liseberg och roa sig.  Jag ringde några samtal till Linköping och sökte hos bekanta rum åt Mattias till hösten då han skulle studera där.
Jag var så trött, men fick telefon från en tonårskille, en av mina skyddslingar, som bott här tidigare, att han ville komma, så sovandet fick vänta till eftermiddagen då jag fick en stund. På bönegruppsmöte på kvällen.
Från Lisebeg kom Lasse och pojkarna efter midnatt. Lasse fortsatte hem till Sköllersta. Linn den dagen ½ år.
Fick telefon från en man i Linköping som hade ett rum som Mattias skulle få hyra. Skönt att det ordnade sig. Mattias skulle senare få bo i den lägenhet Georg hade när han jobbade på Studieförbundet.

Nu är vecka 33  avslutad och jag skriver inte mer i kväll. Jag går till nattens vila. Tacksam för en bra dag. Nu ska jag sova gott! Tänker på Flyktingarströmmen. Kan inte låta bli. I dag har minst 34 personer drunknat i Medelhavet. En riskfylld färds slut. Allt människorna vill, när de flyr, är att få leva ett liv i trygghet, i stället för att leva i den skräck som ondskan åstadkommit i deras hemländer.

Vi fortsätter striden "Mot det onda", "För det goda!"  Gud kommer att ha sista ordet!! Amen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar