onsdag 29 februari 2012

Fika på stan.Gillar det!

Dagen började bra. Jag vaknade i tid. Tog bussen till hårfrisörskan. Det var mycket folk i bussen. När man som jag träder in gråhårig med rynkor i ansiktet, är det intressant att se hur människor reagerar. Det blir liksom lite oro i bussen. Det verkar som om alla, som har sittplats vill lämna den till mej.I dag var det en invandrardam som var först med att erbjuda sin plats. Jag log emot henne och sa att det inte är något problem för mej att stå. Att det faktiskt är bra för mina ben. Hon log förstående tillbaka.
Men det finns tillfällen, dock inte så ofta, när det blir raka motsatsen. I höstas var jag på besök i en universitetsstad.. Jag steg på bussen nära studentbostäderna.
Alla sittplatser var upptagna när jag steg på men ståplatser fanns det gott om.
Jag är säker på att de flesta passagerarna var under trettio år.Jag skulle åka ganska långt så den gången hade jag gärna tagit en erbjuden sittplats. Ingen av ungdomarna rörde en min. Även om det inte beredde mig något större obehag att stå så blev jag ändå
smått förargad över att de var så oartiga. Dessutom körde chauffören så ryckigt så det gällde att hålla i sig.
Jag tittade flera gånger runt i bussen och mötte deras blickar. Det blev nästan till ett oangenämt nöje för mig. Är det möjligt att unga studenter, som jag antar att de flesta var, har så lite hyfs? Så gick mina tankar. Glad och tacksam för att den långa, skakiga resan var över steg jag av bussen vid järnvägsstation.

Kanske vi i vår stad är lite bortskämda?
I alla fall fixade hårfrisörskan till håret på sitt vanliga, professionella sätt. Därefter blev det avtalad fika med ett vuxet barnbarn på ett mysigt cafe´. På väg
till bussen tittade jag in till min dotter som jobbar på en av stans gymnasieskolor. Blev erbjuden att följa med för att ta en fika på ett fik i närheten. Bäst att passa på. Barnen har fullt upp på sina jobb så detta tillfälle tackade jag ej nej till.

Hem och fick för mig att jag nog borde baka bullar så då gjorde jag det. Nu är de klara att läggas i påsar och därmed avslutar jag denna härliga vårdag.
Det blev väl lite magert innehåll i dag men jag ska ha mer innehåll nästa gång. Hoppas jag! Sov gott denna skottårsnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar