söndag 5 februari 2012

30-årsfest, kyrkobesök och lite annat.

När jag kom hem från kyrkan i dag ringde min bror och berättade från
de kalla vintrarna på 40-talet att han brukade vara med i skidtävlingar och
i bandylaget men att dessa aktiviteter liksom skytteföreningens tävlingar
var inställda om det var 25 minusgrader eller mera så ett och annat lamslogs
den där tiden på grund av den ihärdiga kylan Soldater i kriget förfrös fötter
och händer. I Figeholm stickades strumpor och vantar och skickades till finska soldater. Många svenska unga män gav sig iväg,som frivilliga till krigsfronten i Finland. Senare kom ju kriget också till Norge och Danmark.

Men detta kommer jag att berätta mera om i senare blogginlägg.

Nu ska jag berätta om att jag i går var med på ett barnbarns 30-årsfest. Fjorton barnbarn har jag och av dessa är det bara två flickor.Pojkarna duggade tätt på 70 och 80-talen. Det var en av flickorna som hade födelsedagsfest i går.
Smörgåstårtor,så fina hade hon och en kamrat gjort och jag hade bakat tårtor till kaffet. Festen var i den kyrka där födelsedagsbarnet har sitt "andliga hem", som vi brukar uttrycka det. Eftersom det blev mycket över av båda tårtsorterna bjöds kyrkobesökarna i dag på "efterkalas". Kanske skall tillägga att det är en av de mindre kyrkorna i Örebro. Men i alla fall!

Eftersom jag varit sjuk sedan julafton då det började med feber, så var jag i dag för första gången sedan dess i den kyrka där jag har min hemvist.( Det finns många kyrkor i Örebro) Det var roligt att vara åter på en gudstjänst, som i dag också innefattade Herrens Heliga Nattvard. Den har Jesus själv instiftat och Han har sagt:" Så ofta ni gör detta så gör det till min åminnelse."Min dotter och hennes man spelade och sjöng och vi fick lyssna till en utmanande predikan. Mycket folk ikyrkan ,men så är det också en av de större frikyrkorna i Örebro.
Efter Gudstjänsten kyrkkaffe då många stannar kvar för att ha lite mera av gemenskap. Jag är så glad över att jag äntligen känner mej frisk igen och kan hänga i som jag brukar. Blir det bara lite mildare väder så ska jag gå till "träning" igen. Försöker gå dit två gånger i veckan när vädret tillåter.

Nästa veckoslut har jag två födelsedagar i Växjö då min syster och ett barnbarn
fyller år. Den ena åttioett, den andra tjugo. Fest blir det förstås där också. Jag har allt ett bra liv. Tack gode Gud för allt! Jag är så tacksam för att jag fått leva så länge. Man hinner ju få vara med om så mycket då."Leva länge och vara frisk". En bra önskan.

Det blev inte så mycket berättande om gamla tider i dag. Men jag lever också i nuet, som ni förstår. På tal om NU så ska jag titta på TV en stund och försöka göra dagen kort. Fast jag har svårt för det måste jag erkänna.

Tack för att Ni läser. Jag blir uppmuntrad av att se att ni är många och jag hoppas att något av det jag skriver ska bli till glädje. Vi ses!

Ett Ord från Psaltaren kap. Nittiotvå." Det är gott att tacka Herren och att lovsjunga Ditt namn, Du den Högste, att om morgonen förkunna Din Nåd och när natten har kommit Din trofasthet." Får bli dagens "minnesvers".Gud älskar oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar