måndag 18 september 2017

Måndag 18 september 2017. I dag blev det lite gjort här hemma!

Jo jag har kommit underfund med att jag jobbar bättre om någon kommer och piggar upp mej lite, eller om jag tar en promenad runt kvarteret eller om jag tar hissen ner till träningslokalen för en stund.
Ett pling i telefon på förmiddagen från Sven och Maria, som varit på sammanträde och hade en stund över. Innan de kom så smsade Ulla att hon snart var på väg till stan. Något jag behövde? "Jo tre tennisbollar ,tack! Hon hade tre sådana och tog dem med sig.

Tänka sej så roligt ! Två barn och en sonhustru på besök en måndagsförmiddag!
Klart att det blev ett "lyft" för mej!
Nu fick jag hjälp med att få videobandspelaren i funktion så nu blir jag väl sittande i sällskap med "Pelle Svanslös" om dagarna!
Jag kan nästan alla repliker utantill efter alla sittningar med barnbarn! Som jag tidigare berättat så är jag en s.k. "Teknisk idiot" så om jag inte punkt för punkt i mitt block antecknar så kan jag inte fatta.

Jag tog INTE fram block och penna så var och en må förstå att jag inte kommer att sitta och titta på Pelle Svanslös förrän jag fått nytt besök av någon som än en gång kan berätta och jag då antecknar!
Vi fikade och pratade  om hur enkelt det nu är att besöka mig och å andra sidan hur svårt det kan vara att hitta parkeringsplats för medhavd bil.

Ulla stannade kvar och vi tog hissen ner till tvättstugan där vi manglade ett par lakan och Ulla tvättade mitt duntäcke för att sedan lägga det i torktumlaren, tillsammans med de tre tennisbollarna.
Vi gick upp i lägenheten och Ulla satte igång med att plocka om lite bland böckerna i bokhyllan så de foton av mina 14 barnbarn, som tidigare stod i en bokhylla i köket i villan, en hylla som jag gav bort innan jag flyttade, fick två hyllor i vardagsrummet i stället.

 För att lägga mina barnbarn i en kartong och ta till förrådet skulle för mej vara otänkbart. Jag tittar på dem alla, gläds över dem, påminner mig glada stunder tillsammans med dem. Ber om Guds beskydd och hjälp för var och en och är SÅ tacksam över att de finns.

Ulla och jag åt lite snabblagad mat från frysen,på balkongen. Så skönt att kunna sitta ute ännu en tid.

Efter det så var Ullas tid för parkeringen ute och jag stod där ensam med tvätten manglad, barnbarnens foton på plats och duntäcket luftigt och fint på balkongen.
Efter någon timme ett meddelande:"Hemma". De mina vet att jag uppskattar att få veta att de är där de ska vara.

En telefonsignal från Fredrik, som meddelade att familjen på onsdag eftermiddag kommer på besök för att se hur jag bor. Vi hade lite "så där" tidigare vikt dag för detta besök. Så roligt att det blir av!

Just när jag satte mig vid datorn kom ett bibelord plötsligt till mej. Jag återger det här för det kan ju vara någon mer än jag som kan ta det till sig. Det är något speciellt med ord från Gud.
Jag måste slå upp det i Biblisk Ordbok för att se var det står. Jo det går ju att Googla nu för tiden men vår gamla Ordbok, som vi fick i början av 50-talet i avskedsgåva från våra vänner i Korskyrkan i Stockholm använder jag gärna. Jag bläddrar hellre i böcker än jag trycker på knappar, med risk att det blir fel.
Ordet handlar om "villighetens ande " och står i Psaltaren 51:14.

Så säger jag åter GodNatt och gläds över att få somna tidigt. Hoppas att trion, som i morse klockan sex med tåg, lämnade Örebro och sedan jobbat hela dagen, också kommer till vila i skaplig tid



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar