söndag 10 september 2017

Fredag 8 september 2017. SURSTRÖMMING!

Sanningen är den att det i dag är söndag men  jag nöjer mig med att bara skriva om fredagen.
En del dagar är roliga dagar, andra är "så där". Den här söndagen hör till de sistnämnda.
Den började med att jag vaknade redan klockan sex. Något ovanligt för mig men OK, jag gick upp och fikade med två bulla för det var ju söndag och då är det tillåtet. Hann tom. lyssna lite på söndagens "Andliga Sånger" med Katarina Josefsson.

Gudstjänsten i TV och en till  i Närradion från Pingstkyrkan i Örebro blev det i stället för kyrkobesök, som jag nog tänkt annars.
Den här dagen blev en dag "för mig själv". En sådan där dag då man tänker på mamma och längtar lite efter henne. I september, medan mamma levde i sin lilla stuga i Figeholm satte jag mig i bilen och tog en tur till mamma just den här tiden på året. En liten extratur.
 Jag minns att det hände att jag ibland kom en torgdag och kunde se mamma stå och sälja karameller på torget. Så glad hon blev när hon fick se mig och så goda köttbullar hon stekt för att jag skulle komma. Det där med köttbullar var något som "hela skaran" av familjen visste att det fanns i hennes stora skafferi när vi kom på besök. Det var faktiskt en liten rolig grej.

Lugn och stilla blev alltså min dag och jag har inte mått så bra i dag. Jag har haft lite ont i huvudet och varit så trött och lite hängig. Har sovit en stund i fåtöljen på eftermiddagen.

Nu tar vi en titt på en mysig fredag. Det skulle bli syskonträff och SURSTRÖMMINGSFEST!!
Sven och Maria hade köpt Surströmming. En burk "kvinnliga" med rom i. En burk manliga med mjölke ( tror jag). Har aldrig tidigare hört talas om denna uppdelning. Tidigare har alla funnits i samma burk. Se bara vart de stackars fiskarna är på väg!!!!

När bilen stannade i Skrankebol hos Ulla och Lennart  kom Elsemarie på att hon glömt ta med messmör. "Strunt i det", försökte vi försiktigt, fast samtliga blev något besvikna.
"Aldrig surströmming utan messmör", sa Elsemarie. "Lasse, snälla, kan du inte åka till Pålsboda (ett par mil bort och som vi passerat på vägen till Ulla och Lennart)
Lasse satte sig i bilen och åkte iväg.

Som jag tidigare berättat så hittar man ett och annat när man flyttar. Hos Ulla fanns nu de gamla böckerna med strängmusiksånger, som vi sjöng ur i Saron i Lesjöfors under Erik Hedlunds ledning.  På den tiden var vi alla i familjen med i strängmusiken och nu var det roligt att se den gamla sångboken igen. Sven satte sig vid pianot och Kerstin och Ulla sjöng med hjälp av Svens musikaliska Maria och den likaledes musikaliska systern Elsemarie, som ej fanns på den tiden vi bodde i Lesjöfors. Dessa båda kunde ju "ta ton" utan att ha sett sångerna förut.

Det lät så vackert så jag videofilmade med min iPhone. När Lasse många sånger senare kom tillbaka med nyinköpt Messmör så tittade Lennart på min kamera."Men du måste trycka på den röda knappen!"  Sådärja! Ännu en gång kom min okunskap i dagen och jag som var så stolt att jag KUNDE!
Kanske fick jag någon bild eller något ljud med. Har ej vågat  titta!
"Hur eller hur," för att ännu en gång citera vår hulda moder, så hade vi en mycket trevlig stund och tonerna ljöd så vackert och allt kändes nära och långt borta. Minnen från Saron kom till oss och de gamla sångerna fick nytt liv.

Tankarna gick till Erik, Karin, Tekla, Erik Bredenberg, Evald och Margit, Hasse Magnusson, Linnea Östin, Ellen (?), som jobbade i "Nisses Livs". För att nämna NÅGRA av de som var med förutom pastorsparet.
Det var tider det!
Vad gäller SURSTRÖMMINGEN så fotograferade Maria ögonblicket då Elsemarie öppnade de båda burkarna och vi alla åt mandelpotatis till, samt gjorde "klämmor" med smör på tunnbrödet , messmör, strömming och skivad potatis. Den rullen är som en god bakelse.
Tro nu inte att ALLA åt med samma förtjusning, som vissa. Kerstin hade gjort Västerbottenpajer till dessa som håller på att LÄRA sig gilla surströmming. Kan försäkra att det var god paj. Snodde en bit!

Olika sorters alkoholfria drycker serverades. Somliga påstår att mjölk hör till surströmmingsätandet men det fanns ej på bordet och efterfrågades inte.

Så trevligt vi hade vid bordet med mycket skratt och roliga inlägg.
Äppelpajen som Elsemarie fixat var god med vaniljsås till.
Nu ser vi fram emot gemensamt julbord någonstans. Jag ska bjuda som tack för "flytten", som de fixade så snabbt och underlättade för mig.

Kom just på att jag lovat ringa en vän så jag avslutar nu denna blogg om fredagen och ber att få återkomma med lördag, söndag i morgon.  GodNatt mina vänner




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar