söndag 11 december 2016

Söndag 11 december 2016. O, så mycket snö!!!

Tack, Gud att jag orkade! Så ofta jag säger det nu för tiden!
Nu senast när jag för andra gången skottat blöt snö från trottoaren.  Tyvärr så står bilen översnöad utanför garagedörren. SÅ onödigt!! Jonas hade kört hem den från Pålsboda i dag när hans fru körde deras bil tillbaka efter besök i Hjortkvarn. Jag var efter en stund på väg ut för att sätta in den i garaget men nöjde mig med att skotta trottoaren och så blev bilen en snögrotta medan jag tog det lugnt på insidan av huset.
Nu är bilen godkänd på alla punkter och nästa ägare ska snart göra prov för att godkännas som bilförare i Sverige. Sedan ska trädgårdsmöblerna in i garaget och jag ska leva mitt liv utan att vara bilägare.

Dagen började med TVgudstjänst från Kristianstad. (Ska Googla lite om den kyrkan. Hörde jag rätt att det var Kristian den fjärde som lät bygga den på 1600talet. Måste jag kolla. Historieintresserad som jag är.)
Efter TV var det dags för Närradion. Pingstkyrkan i dag. Stadsmissionen, ett år gammal i vår stad, hade vädjat till stadens olika kyrkor om hjälp med bostäder åt hemlösa, varav många tiggare.
De bor i bilar och lite varstans. Kyrkorna i staden har ett Härbärge, "VINTERNATT" och i dag vädjade man i gudstjänsten om volontärer, som kan finnas på plats nattetid. Å, om jag vore 40 år yngre! Nu får jag göra vad jag kan, på de sätt som står mig till buds. I Guds rike blir man aldrig för gammal för att vara med i kampen för det goda och för att möta människor i nöd.

I går, när jag, skam till sägandes, började tänka på vad pengar jag lagt ut, då jag ställt upp för invandrare, så började Gud tala till mig om "Den barmhärtige samariten", Han hade hjälpt den slagne mannen till ett "Härbärge" och skötte där om honom.
Nästa dag gav han två denarer till värden och sa:" Sköt om honom och vad du MER kostar på honom ska jag betala dig när jag kommer tillbaka "! Det står att läsa i Lukas evangelium i Nya testamentet.

 Jag har otaliga gånger sett hur Gud fyllt på när jag givit ut, så varför skulle han inte göra det nu?
Det fattas mig aldrig något. Jag vet att "jag är barn till en kung", som vi sjöng i söndagsskolan när jag var liten och pappa bar mig den långa vägen från "Lugnet" där vi bodde till Missionshuset i Snarås.

 Vilken Gud vi har!  Jag kommer aldrig att svälta ihjäl! Guds välsignelse gäller på alla områden i livet när vi förtröstar på honom. Han välsignar både mat och kläder!
Alltså ber jag Gud om att ödmjukt och i tacksamhet ge av de gåvor han givit mej! I mitt barndomshem var det ont om pengar men det fanns alltid både mat och husrum när en tiggare kom.

Gud talade till mig om  särskilt det sista. " Vad du MER kostar på honom ska jag betala dig när jag kommer tillbaka." Så skönt att jag kan få prata med Gud om det här och be om nåd att stilla vila vid hans löften.

Dagen har varit grå men nu är i alla fall marken vit. Fick för en stund sedan sms från Elsemarie att de kommit åter från Göteborg i svår halka så de hade kört i 70 km på motorvägen. I morgon bittida tar hon tåget till jobbet i Katrineholm.
Kära bloggläsare! Nu beger jag mig till sängen, tacksam för att jag orkade skotta snö. Jag tycker inte om snö men jag vet hur roligt barnen har så jag klagar inte. Barn ska ha roligt. "Griser ska inte ha roligt", sa Emil i Lönneberga! Men barn ska absolut ha det så långt det är möjligt!

Om Istanbul och Kairo finns en del att återge från kvällens nyhetsprogram i TV men det tar vi inte i kväll. Jag säger GodNatt och önskar oss alla god sömn. Ett bibelord av Paulus kom just nu i mina tankar och det får avsluta bloggen för i kväll. I brevet till Galaterna skriver han: " Låt oss aldrig tröttna på att göra det goda!" AMEN!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar