onsdag 7 december 2016

Onsdag 7 december 2016, Omväxlande dag.

Träning? Icke! Märker av det på höftont. Det blir bättre när jag rör på mig.
I dag fick jag SMS från Petter. Kunde jag ha deras lilla hund några timmar på eftermiddagen. Lilla Bamse kom och hämtades efter avtalad tid.

Ulla och Lennart kom till stan för att hämta min lilla röda bil som ska åtgärdas av en verkstad som kan klara det som ej var åtgärdat vid senaste besiktningen.
Ulla och Lennart kom direkt från en eftermiddagsträff  med julbord i Hjortkvarn. De fick en tallrik julmat med till mej, tillsammans med en underbar grönkålssallad, som Ulla gjort..
Så god lunch som väntar mig i morgon.

Telefonsignal sedan de kommit hem och jag fick veta att allt gått bra trots halt väglag. Jag är så tacksam över att få veta när resenärer kommit fram till bestämmelseorten. Just nu varnas i TV för underkylt regn. Var försiktig i trafiken!!

Inga kom en stund och vi fikade med lussekatt och pratade om sådant som intresserar oss båda.
Som vanligt! Så roligt att ha en god vän boende så nära så vi enkelt kan ses.

Fredrik ringde för att meddela tid för granklädning, när han och familjen kommer hit för detta delikata uppdrag även i år. Fredrik är ofta borta tillsammans med sin orkester och får bestämma dag och tid för en träff hos farmor. Då ska det bjudas på Rårakor, lingon och fläsk! Enligt önskan!
Ser jag fram emot! Vi har sedan länge haft sådana planer.

Hade nog tänkt gå tillbaka till "Forntiden", men ser att klockan går och jag ska snart, iklädd min mask inta sängen efter en innehållsrik dag. Återstår att se om det påbörjas någon jullimpsdeg i kväll.
Skulle vara kul att få det baket avklarat innan veckans slut.

En stor bunke, Grovt Rågmjöl,Rågsikt, Öl, Svagdricka, Kryddor och Jäst står på bänken bredvid spisen. SÅ spännande!

Ska skicka en bild på den jultallrik jag ska njuta av i morgon!

Så mycket elände berättas om på TV. Jordbävning, bombanfall. Nog finns det anledning att be till Gud för alla dessa som sörjer sina nära och kära. Som bibelläsare vet jag att det ska hända svåra saker i "Tidens Aftonskymning" men det blir inte mindre svårt för det. Att lita på att Gud ändå ska ha sista ordet är något som ger trygghet. Att dagligen se Hans ledning och hjälp, som svar på bön är så stort.

På min bandspelare i köket finns just nu ett band som är så underbart att lyssna till. Jag gör det gång på gång medan jag går här och grejar. "En Sång, Ett Folk"  spelades in på 70- talet vill jag minnas. Jag var barnvakt åt Svens och Marias barn medan de var i Stockholm tillsammans med  några vänner för inspelning. Jag älskar att lyssna till dessa sånger. "Herren skall strida för eder och I skolen vara stilla därvid" tex. Har många gånger givit mig ny tröst och styrka i svåra situationer. Bra att fylla sitt inre med sådant som uppbygger oss i tron på en stor Gud.
Allt är inte hopplöst. Tappa inte modet, som det står i min kära Bibel. Amen! Sov Gott kära vänner!
Att, som nyss, få ett SMS från ett barnbarn med vädjan om förbön för att allt ska gå bra vid ett prov gör mig så glad och med detta avslutar jag kvällens blogg! Gud är god! Gud är kärlek!

Önskar att fler människor ska vända sig direkt till Gud. "Han är inte långt borta från NÅGON av oss ", står det i Bibeln och det är sant. En liten suck, några ord. Han är där för att möta oss. Precis som Fadern i berättelsen om den förlorade sonen kommer han oss till mötes och slösar sin kärlek över oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar